Sommarsemester

Så blev det då dags för sommarledighet. 
Fyra veckors semester som jag längtat efter.
Liksom de två senaste åren har vi tidig semester och precis som förra året tänker jag att halva sommaren är kvar när min semester är slut.
Förra året blev den senare delen av vår bästa årstid tyvärr inget vidare.
Jag hoppas verkligen att denna sommar blir lång och lagom varm.
 
(null)
Jag har hunnit med en golfrunda med trevligt sällskap, alltid lika kul. Särskilt roligt var det eftersom jag spelade ganska bra och till och med fick en birdie.
 
För övrigt har jag mest förberett mig inför kommande resa. Vanligtvis åker vi söderut i samma stund jag stämplar ut från jobbet. I år måste jag vänta in maken och tyvärr innebär det att min vistelse i sommarbostaden blir lite kortare än vanligt.
 
Jag inledde ledigheten med en del arbete. Att kunna fixa det man vill och behöver i lagom takt är behagligt och tillfredsställande.
Jag har tvättat, klippt gräs och ansat växter både inomhus och ute.
 
(null)
Villans ögon mot omvärlden behövde putsas.
Det är ett arbete som tar lite tid. De flesta av våra fönster putsas på in- och utsidan och dessutom i mellan. Spröjs gör det ytterligare lite omständligare. De två fönstren på bilden är av nyare modell och med avtagbara spröjs, inte lika fint men desto smidigare vid rengöring. 
Inte den allra roligaste sysselsättningen men med en ljudbok i öronen går det bra.
 
Naturligtvis har jag också förberett packningen. Det är ofattbart mycket som vanligt.
Under ett år samlar och kommer vi alltid på en massa grejer som vi vill ha med oss till sommarhuset.
Naturligtvis kan man hitta det mesta i Italien men när vi är där vill vi inte lägga tid på att leta grejer.
Därför finns det varje sommar när vi bilar söderut en massa saker som ska med.
 
Det var allt för idag jag återkommer inom kort.
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anna i Portugal:

Vad skönt att ha en tidig semester, då det inte är så mycket turister i Italien och på vägen dit tänker jag. När ni kommer hem har ju Europa sin semester och då kan den svenska sommaren vara helt magisk, om allt är som det ska. Kan tänka mig att det finns en särskild plats i huset där ni lägger sånt som ska med till sommarhuset?

Svar: Jo, det blir att vi samlar det som ska ner till Italien i ett rum som inte används så mycket.
Jag hoppas svenska sommaren håller i, gärna in i september.
Anette

2 Ditte:

Vad skönt med semester! Och detta att komma iväg lite senare är ju trist när tiden inte är oändlig. Men å andra sidan är det fint att också få gjort en del på hemmaplan.
Förstår att det blir en hel del ni vill ha med er till Italien och när tiden är begränsad vill en ju ägna den åt "trevligheter".
Önskar dig en skön resa och fin semester.

Svar: Tack, det är härligt med semester, var man än befinner sig.
Ha det gott och hoppas du är ok 🤗
Anette

3 Jossu:

Hoppas att du får en fantastisk vistelse och semester söderut.

Kommentera här: