Gökotta

Det var väldigt länge sedan jag var på någon typ av "gökotta".
I min tidiga ungdom var gökotta synonymt med fest. Kvällen och natten före Kristi himmelsfärdsdagen drog vi iväg ut i naturen i stora gäng. Vi hade vilda fester, grillade korv och var uppe hela natten.
Att jag hörde göken, det minns jag inte alls. Lagom till gryningen gick vi nog och la oss, förhoppningsvis i ett tält, det var nog då göken gjorde sig hörd.
 
(null)
Göken har jag hört flera gånger senaste tiden.
Det är endast hanen som gal och han kan vara rätt ihärdig.
 
Numera lever jag ett mycket stillsamt liv och ungdomens fester känns avlägsna.
I morse, inte allt för tidigt, gick vi en fin runda på golfbanan.
 
(null)
På tal om fåglar har vårt golfgäng, "Birdie Queens", kickat igång säsongen.
Tyvärr blev det inga birdies idag men solen sken och sällskapet var trevligt.
Just nu tar jag igen mig i hängmattan, jag hör fågelkvitter men ingen gök.
Kanske väcker han mig i morgon bitti.
 
 
 

Kommentarer:

1 Anna i Portugal:

Gökotta har jag aldrig varit med om. Men att ge mig ut och kolla fåglar tidigt på morgonen kan jag tänka mig att göra. Kul att hänga med golfkompisarna så klart!

2 Ditte:

Minnen är fina att ha med sig. Ler när jag läser om dina gökottor i ungdomen och känner igen mig. Ler!
Kul namn på er golfladies. Passande och så även om det inte blev någon birdie.
Önskar dig en fin söndag.

3 Lena i Wales och lite överallt:

Visst minns jag ungdomens gökottor, rejält festande.
Ja, nu är det annorlunda och lugnare som tur är.
Trevlig söndag!

Kommentera här: