Stockholm under medeltiden

I söndags fick vi en perfekt parkering, precis vid Riddarholmskyrkan.
Vår plan var att inta kaffe och en frukostmacka innan vi skulle ta oss an ett för oss nytt museum.
 
(null)
Här i den mer än 700 år gamla kyrkan vilar 15 svenska kungar.
Vi var inte inne i kyrkan, det får bli en annan gång.
 
(null)
I stället fortsatte vi till Gamla stan. 
Vi strosade runt lite och gick sedan till Fabrique stenungsbageri på Lilla Nygatan. Där fick vi en bra frukost.
 
(null)
Det var en gråmulen bitande kall marsdag och vi var inte många som trotsade vädret.
När klockan blivit 12 drog vi oss mot Helgeandsholmen, som jag inte visste att det heter, och vårt mål för dagen.
 
Medeltidsmuseet kan vara lite svårt att hitta. Det ligger under mark.
(null)
När man 1978 skulle bygga ett garage nära riksdagshuset gjordes vissa arkeologiska fynd och planerna ändrades.
Istället bestämdes att platsen skulle bli museum. På bilderna ovan ser ni bland annat stadsmuren från 1500-talet som grävdes fram 1978.
Detta museum visar hur Stockholm kom till och utvecklades. Häftigt att muséet byggdes runt Gustav Vasas stadsmur. Jag fick faktiskt en känsla av att vandra runt i medeltidens Stockholm. Även om det var alldeles för rent och prydligt kan man få en bild av hur det var en gång i tiden.
Att inträde är gratis är ingen nackdel.
 



Kommentarer:

1 Anna i Portugal:

Jag är ingen flitig museumbesökare, men det där lät som ett trevligt besök!

Svar: Det finns ju så många olika typer av museum. De flesta kan nog hitta något som är intressant. Jag kan tycka att de klassiska med saker i glasmontrar är lite tråkiga. Här var man liksom med i medeltiden.
Anette

2 Ditte:

Stockholm är Stockholm! Och här finns ju så mycket. Och Gamla stan är ju verkligen som ett museum hela stadsdelen. Att sedan komplettera med Medeltidsmuseet är ju perfekt.
Jag går ju gärna på museer men måst ens tillstå att det är ett par år sedan jag var just på Medeltidsmuseet.
Så tack för besöket och påminnelsen.

Svar: Ja, gamla stan är är som ett museum. Kan inte få nog 😀
Anette

3 Lena i Wales och lite överallt:

Där har jag varit, intressant.
Alltid roligt med muséer.
Fin dag ni fick.
Fortsatt trevlig helg!

Kommentera här: