Promenera mera

Vi går mot ljusare tider men särskilt ljust är det då inte, inte än.
Grådis och slask dominerar dagarna så här långt in på året.
 
(null)
 
Promenera 
Det kan man faktiskt göra i alla väder. Det är bara att klä sig efter väderlek.
Promenaderna bör helst göras under de ljusa timmarna och är ett bra sätt att hålla igång både fysiskt och psykiskt.

Fysiska fördelar
Hjärtat behöver motion för att bibehålla styrkan och för att hjärt- kärlsjukdomar ska förebyggas.
Våra övriga muskler bör också jobba så att de inte krymper och försvagas. Muskler är till för att användas.
Dessutom kan promenader bidra till att hålla nere blodtryck och kolesterol.
Blodsockret blir stabilare och har man problem med övervikt kan dagliga promenader hjälpa en att hålla kilona i schack.
I takt med att östrogenhalten (för oss kvinnor i mogen ålder) minskar ökar risken för benskörhet. Att belasta skelettet är ett bra sätt att motverka processen som bryter ner skelettet.
Gärna styrketräning blandat med promenader eller joggingturer.

Psykiska vinster
Hjärnan och psyket mår också bra av motion. Man får lättare att handskas med problem och kreativiteten ökar. Fysisk aktivitet förbättrar ens inlärningsförmåga och minne samt fördröjer åldrandet.
Att humöret blir bättre och att man känner sig gladare av att vistas ute i dagsljus håller nog de flesta med om och faktum är att risken att drabbas av depression minskar av motion och ljus.
 
När man som jag jobbar heltid kan det vara svårt att få tillräckligt med dagsljus så här års.
Man får prioritera att gå ut på lediga dagar och det borde ju inte vara så svårt.
Promenader är en behaglig motionsform som passar nästan alla. Man kan ta det i sin egen takt även om raska promenader sägs vara mer hälsosamma.
 
Huvudsaken är att man rör på sig, det mår vi alla bra av. För att motion och rörelse ska bli en god vana krävs det förstås att man tycker att det är roligt och eller skönt, annars är det svårt att hitta motivationen.
Det finns mängder av aktiviteter och motionsformer så alla kan nog hitta ett sätt att röra på sig. 
Själv tycker jag att det är roligast att variera motionen. 
I helgen spelade vi padel, det var första gången på flera månader och det var så kul. Fler tillfällen ska bokas in.
Längtan efter en golfrunda börjar göra sig påmind men det får vänta ett tag till.
 
Om jag låter jobbigt hurtig är det bara för att jag är glad över att åter obehindrat kunna röra på mig. Att tvingas till stillasittande är inget vidare trevligt.

Vad gör du för att hålla dig i god form?
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anna i Portugal:

Att promenera gillar jag! Finns alltid något att titta på. Jobbarmkt uto,hus i trädgården och den rörelsen trivs jag med.

2 Malin:

Jag tycker att vardagsmotion är viktigast. Gå i trappor, ta promenader, stå istället för att sitta på jobbet vid skrivbordet, aktiviteter med vänner. Jag kan nog också behöva träna lite på gym.

3 Lena i Wales och Spanien:

Det är härligt att promenera.
Visst finns det bra skydd för regn, men det är skillnad att promenera i fint väder och i regn. När jag var i Spanien flera veckor i höstas gick jag i snitt drygt 14 000 steg per dag i bra väder, nu blir det betydligt mindre. Det tar emot lite, man bara att ta i. Delvis är det nog också p g a att man inte kan gå varsomhelst p g a vatten överallt i skog och mark.
Ha det bra!

Svar: Visst, det är mycket trevligare att vara ute när solen skiner. Jag har lite problem med det eftersom jag mestadels befinner mig på jobbet. Snart är det ljust när jobbet är slut för dagen och dåvarande det lättare.
Anette

4 Frizz:

Det blir joggingturer (löpning låter så proffsigt och framförallt snabbt). Att sticka ut 30-60 min kan ta emot innan man kommer iväg men ångrar aldrig en tur. Duschen efteråt är belöningen. Huvudet och magen mår bättre. Lugn takt gäller men puls vill jag ha.

Svar: Jag håller med dig vill också helst få lite fart på hjärta och puls. Har försiktigt börjat jogga, korta sträckor för att komma igång igen. Att springa upp emot en timme är bra, du låter allt lite proffsig 😀
Anette

Kommentera här: