Löt gårdsmejeri

Ett par mil sydväst om Linköping finns ett ett litet gårdsmejeri som producerar mjölkprodukter från sina getter.
Här var jag igår tillsammans med ett stort, glatt gäng.
 
(null)
Den lilla gården är så fin, en riktig idyll.
 
(null)
Just nu finns det nästan 200 getter på gården var och en med sitt eget namn. Årets killingar håller redan på att bli stora och bara ett fåtal av dem diar fortfarande.
En get här på Löt kan under högsäsong ge upp till fyra liter mjölk per dygn, Honan heter get, hannen bock och ungen killing.
Getternas päls kallas ragg, därav namnet raggsockar där hälen oftast var gjord av ragg.
På Löt är det viktigt att getterna mår bra och det såg de ut att göra Eller vad tycker ni?
På översta bilden står getterna vid sitt långbord och intar sitt kvällsmål.
De såg ut att trivas.
 

Programmet för kvällen.
Alltså jag vet inte hur många ostar jag åt. Förutom ost smakade vi på syrad grädde, smör och olika yoghurtar. Jisses vad vi smaskade i oss samtidigt som vi blev upplysta.
 
(null)
Handlade med oss hem gjorde vi också.
 
En himla trevlig kväll som mina före detta arbetskamrater anordnat.
Stort tack för att ni bjöd med mig ❤️
 

Kommentarer:

1 Ama de casa:

Vilket fint ställe! Kul med "personliga" getter som får egna namn och verkar vara väldigt väl omhändertagna :-)
Getternas ungar brukar jag kalla "getingar". Alltid retar det nån :-D

2 Ditte:

Vilken fin present!Och förstår att det blev en lyckad kväll på alla sätt.
Jätteroligt att du tog oss med hit.
Så mycket gott!

Kommentera här: