Lucia

Årets luciamorgon började mörkt och kallt. Vinden från öster bet i kinderna och tog sig in under vinterkläderna när jag tog mig till jobbet i morse.
Fram på förmiddagen lyckades solen titta fram och då blev det faktiskt ljust under ett par timmar. Kunde beskåda detta lite snabbt från fönstret på mitt kontor.
 
Eftersom jag inte haft möjlighet att se något riktigt luciatåg visar jag  Lisa Larssons fina gäng. Visst är de bedårande?

Min dag fylldes av arbetsrelaterade problem och undervisning. Jag hann inte ta del av något luciafirande men en lussekatt lyckades jag ändå få i mig, gott nog.
 
Jag tänker att Lucia och hennes historia, påhittad eller sann, faktiskt även idag är aktuell. 
En ung kvinna som inte får leva som hon vill, inte får gifta sig med den hon älskar och som inte får ha den tro hon har.
Tyvärr stämmer hennes livsöde än idag in på många kvinnors situation.
 

Kommentarer:

1 Malin:

Lucia som du beskriver henne får mig att tänka på kvinnorna i Iran.
Jag hoppas att din luciadag blev okey trots mycket arbete.

2 Lena i Wales och Spanien:

Så fina Lucior!
Hemskt att det fortfarande är så för många kvinnor.
Ha det bra!

3 Anna i Portugal:

De är väldigt fina Lisa Larssons luciafigurer. Tyvärr alldeles för vanligt, i Sverige och i andra länder.

4 Ditte:

Visst är Lisa Larssons luciatåg bedårande. Jag hade detta men har lämnat det vidare till en av döttrarna-
Ja, Lucias öde finns tyvärr fortfarande kvar idag i många länder.
Och det var ju inte allför länge sedan kvinnor i Sverige hade det på liknande sätt. Tur att det gått framåt.

Kommentera här: