Fin fasad

En fin fasad är viktigt, tycker jag.
Den behöver däremot inte vara varken nyputsad eller nymålad, den ska helst vara vackert bedagad, i alla fall enligt mig.
 
(null)
Det här stora huset på Via Aprosio, mittemot Mercato dei Fiori, mitt i Ventimiglia är helt underbart. Fasaden är lagom smutsig och fullt av fönster med luckor. Ett av mina favorithus, iallafall sett från utsidan.
 
Även den här fasaden gillar jag. Ett mycket gammalt hus som ska renoveras. Finns i en liten by i norra Italien.
 
Om man är på promenad eller biltur kan man stöta på gamla obebodda ruiner. Dessa stenhus är tjusiga även i sitt förfall.
 
Fasaden på vårt eget hus i Olivetta går inte heller av för hackor. När vi för ett par år sedan köpte till en bit av det stora huset var den delen belagd med puts som mer eller mindre hängde löst. Vi bad byggaren ta bort den rosa, rätt fula beläggningen, lite oroliga för hur stenväggen såg ut där under putsen. Oron visade sig vara obefogad, stenarbetet var välgjort och fint.
Tänk vilket jobb det var att bygga dessa hus. De gjordes, som vårt, ofta i etapper. 
Vi vet inte hur gammal grunden och de nedre planen är men huset har sett ut som det gör i mer än 200 år.
Den översta våningen nyttjades oftast för förvaring av hö, grönsaker och frukt (gärna fikon), torrt och luftigt skulle det vara.
Jag är så glad att vi föll för det här gamla huset och att vi under årens lopp kunnat köpa till utrymmen.
Längtar redan dit igen.

Kommentarer:

1 Malin:

Ert hus är underbart härligt. Jag vill gärna se mer bilder på det.

Svar: Tackar, det kommer mera. Var så säker 😀
Anette

2 Ama de casa:

Det gäller att hålla fasaden uppe... ;-)

Visst finns det många vackra hus/fasader, inte minst ert eget.

Jag gillar när gamla husfasader bevaras. Exempelvis i Cartagena (en timme med bil söder om oss) har man gjort ett storartat arbete med att renovera i stan. Fasaderna har dom behållit och renoverat och sen har man byggt nytt innanför:

https://amacasa.wordpress.com/2011/04/27/nagot-for-den-handige-2/

Välkommen hem igen! Hoppas att ni snart kan återvända till ert älskade hus i Italien :-)

Svar: Det finns så mycket vackert på vår jord.🤗
Anette

3 Anonym:

Jag älskar att titta på fasader. Jag tillhör kategorin som alltid trampar i hundbajs p g a jag bara tittar på fasader och glömmer bort att titta var jag sätter mina fötter. Kan vandra runt i en stad i oändlighet och bara njuta av arkitekturen.
Så underbara bilder du visar.
Förstår din kärlek till Italien.
Skön söndag.

Svar: Det är lätt att älska och beundra olika typer av arkitektur. En väninna till mig bröt foten i Bangkok för att hon inte hade koll på var hon satte sina fötter.Var försiktig 🤗
Anette

4 Lena i Wales och Spanien:

Försvann min kommentar?

Svar: Vet inte, är det du som så gärna kollar på hus att du trampar i hundbajs? 😂 Om inte så försvann den.
Anette

5 Lena i Wales och Spanien:

Ja, det är jag som trampar i hundbajs😊.
Vet inte hur jag kom upp som anonym!? Kommer gärna fram med namn😊.

Kommentera här: