Sommardagar i Stockholm

Längtan efter att bada blev stor under helgen i Stockholm. Vi gjorde därför en tur ut till Dalarö där vi hoppades kunna hålla avstånd och undvika trängsel vid stranden.
 
Vi parkerade på Dalarötorg och promenerade sedan runt, på jakt efter strand eller badklippor.
 
(null)
Här pågår ett rådslag om vart vi ska gå, ingen av oss hade varit på Dalarö tidigare. Mobiltelefoner med kartor är utmärkt som vägledning.
 
(null)
Vi lyckades till slut hitta en klippig badplats där vi var nästan ensamma.
 
Här är vi på väg hem via Rörstrandsgatan efter att ha ätit en delikat middag på Tennstopet senare på kvällen.
 
Tennstopet är en av Stockholms äldsta restauranger den ligger numera på Dalagatan, en kort promenad från Ikas och Martins hem på Karlbergsvägen. Restaurangen låg ursprungligen i Klarakvarteren där den öppnade 1867.
 
 
Innan vi for hem i dag gick vi alla en promenad i Hagaparken. Där var det gott om skugga under träden men ändå väldigt varmt.
 
(null) Koppartälten lät Gustav III uppföra som logement åt den beridna högvakten i slutet på 1700-talet,  idag finns här café och värdshus.
 
En del balkonghäng blev det. Martin och Ika har en underbar balkong som är pyntad med fina växter.
 
(null)
Här satt jag i morse tillsammans med tomaterna och drack kaffe i väntan på att alla skulle vakna. Inte dumt alls.
 
Det blev en varm och fin helg tillsammans med ungdomarna.
Jag har också lärt känna en för mig ny del av Stockholm, nämligen Vasastan. Kul och intressant att se och lära mer om huvudstaden.
 
Nu ska jag ta ett kvällsbad, det är skönt att kyla ner sig lite innan det är läggdags.
Kanske blir det ytterligare ett dopp innan sängen väntar.
Hoppas er helg varit till belåtenhet och att ni kunnat njuta i sommarvärmen.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Malin:

Så fint ni verkar ha haft det och ja, Stockholm är en vacker stad.
Min helg var också varm rent av het.

Svar: Ja du, vilken het helg vi fick. Nu ska det bli lite svalare igen, kanske mer normalt.
Anette

2 Christina:

Stockholm är en fin stad. Var ett tag sen vi var dit nu. Hoppas på en resa dit snart, tack för fina tips på sevärdheter o matställe. //Christina

Svar: Det är en stad man kan återkomma till gång på gång.Bra om du fick lite tips du kan ha nytta av.
Anette

3 Maria - Wikers Liv:

Stockholm är så vackert! Vi var också där lördag - söndag. Jag har inte full koll på olika stadsdelar (mycket p g a mitt usla lokalsinne tror jag ;) ) men vet var Vasastan ligger ;) Vi åkte genom där igår på vägen hem och jag håller med dig, det verkar vara en mysig stadsdel.
Jag är glad att du hittade min blogg, och att du lämnade en hälsning så jag också hittade till dig. Din blogg verkar vara i min smak! Så kul!
Ha en fin start på nya veckan!
/Maria

Svar: Visst är det kul med lite nya bekantskaper även inom bloggvärlden.Tänk att ni också var i Stockholm i helgen!
Ni såg ut att ha det finfint, förutom båtresan hem då.
Anette

4 Ama de casa:

Vilken härlig tillvaro och samvaro! Härligt med flera svalkande dopp också :-)

Ha en underbar start på veckan!

Svar: Det blev flera dopp, svalkade i alla fall en stund. Det var en mycket varm helg på alla sätt 😊
Anette

5 Emma, Sol som sol?:

Så mysigt att ni hittade en egen klippa! Och jag förstår att morgonstunden var härlig, fin kopp!

Ni är så fina på kortet, roligt att ha er alla samlade på det sättet.

Svar: Ja, vi hade kanske lite tur när det gällde badplats. På väg ut till Dalarö såg vi ett par ställen där trängseln var stor. Koppen är arvegods efter min far, alltså Fredrikas morfar, så goda att dricka kaffe ur.
Anette

6 Ditte:

kan tänka mig att ni fick finfina dagar i huvudstaden . Och skönt att komma ut på Dalarö men just vad gäller bad är det lite knepigt. En annan gång kan jag rekommendera Smådalarö gård och även en lunch där- Ligger innan man kommer till Dalarö. Men nu hittade ni ju ett badställe. Bra så!
Vad roligt att du bekantat dig med Vasastan. Här, helt nära Tennstopet och Vasaparken, på Upplandsgatan har jag bott. Och många besök blev det då på "Stopet".
Bilden på er är jättefin!
Och säkert är ni snart tillbaka i huvudstaden.
Önskar dig en bra vecka.


Svar: Aha, jag funderade lite på Smådalarö men var osäker. Vi får prova det en annan gång.Kul att du brukade hänga på Stopet, en trevlig restaurang med gamla anor och bra svensk mat.
Vasastan är mysiga kvarter med närhet till det mesta.
Anette

Kommentera här: