Nice, Bergen och Bangkok

I vår familj, har vi alla fyra, bott utomlands under nån period.
Först ut var äldsta dottern, Evelina. Hon bodde i Frankrike, närmare bestämt Nice under läsåret 2012-2013.
Hon läste ekonomi på Linköpings universitet och året i Frankrike var en del i utbildningen.
 
(null)     
Förutom att plugga hann hon med ett liv i solsken och lite sus och dus.
 
Maken och jag passade på att besöka henne när vi var i Italien. Vårt sommarställe ligger inte långt från Nice.
Hon trivdes väldigt bra och funderade på att senare i livet kanske bosätta sig i Paris. Nu blev det inte så, inte än i alla fall.
Sedan 2015 bor hon i Stockholm.
 
 
Några år senare var det dags för yngsta dottern, Fredrika, att flytta utanför Sverige.
Hennes val föll på Norge och Bergen. Även för henne var det en del i utbildningen, hon läste juridik på Örebro universitet.
 
(null)
 
(null)
Under vårterminen 2016 befann hon sig i dessa härliga miljöer. Hon hade förberett sig noga med bra regnkläder men just den här våren blev mer kall och solig än den brukar vara i denna annars rätt regniga stad.
Evelina var och hälsade på lillasyster men pappan (tillika min make) och jag kunde tyvärr inte komma på besök.
 
Vi befann oss nämligen på andra sidan jorden.
 
(null)
Det har väl inte undgått någon av er läsare att maken och jag bott i Thailands huvudstad Bangkok?
Vi flyttade dit första april 2014 och bodde där till våren 2019. 
 
(null)
Också vi trivdes utmärkt under vår utlandsperiod.
 
Just nu är jag glad att vi alla bor i Sverige och inte allt för långt ifrån varandra för det enda som var lite tråkigt under vår tid utomlands var att familjen sågs alldeles för sällan.
 
Just nu är yngsta dottern precis hemkommen från Chamonix i Frankrike, mannen är i Marseille också Frankrike och äldsta dottern är strax på väg till Australien. Själv är jag hemma tre veckor till, sen åker jag (och maken) till Italien.
Som ni förstår så gillar vi alla att resa.
        
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Malin :

Så kul att se och få veta mer om er familj. Ni verkar himla härliga.

Svar: Kul att du tycker så, tack 😊
Anette

2 Ditte:

Just att leva i ett annat land och gärna tillför ju så mycket och på olika sätt. Erfarenheter man sedan har med sig resten av livet. Intressant att läsa att era döttrar också gjort det och fortsätter att resa. Men äpplena faller oftast inte så långt från "trädet" Och att under en tid bo i en annan världsdel ger ju än mer distans till livet "här hemma". Att resa är ju också ett sätt att leva och jag tror att resandet bidrar till så mycket i en människas liv. Jag kan se tillbaka på detta. Har nu lite på "ålderns höst" tacklat av vad gäller resandet men ska snarast ändra på det.
Även våra döttrar har rest mycket och jag vet att det berikat dem väldigt mycket och på olika sätt.
Och nu bor ni ganska nära varandra och det är ju också en fantastisk erfarenhet och upplevelse att kunna ses med "kort varsel".
Men resandet och intresset för det tror jag är livslångt.
För mig vore det att stagnera att inte resa.

Svar: Jag tror att vi också kommer att fortsätta resa, livet ut.Nu jobbar jag igen och har "bara" 32 semesterdagar per år så det begränsar naturligtvis. Maken reser ständigt i sitt arbete men det är ju inte samma sak. Vi får välja våra resor med omsorg, Italien åker vi förstås till av och till, hela familjen. Var för sig eller tillsammans.
Anette

3 Ama de casa:

VA??? Har ni bott i Bangkok och gillar ni att resa??? Varför har du inte berättat det förut? ;-)

Äpplet faller ju bekant inte så långt från päronträdet så det är inte konstigt att era döttrar är lika förtjusta som sina päron att se sig omkring i världen :-D

Ha en fin fredag!

Svar: Hahaha, tänkte att du kanske missat det, inget jag brukar prata om 😂Du och din Anders är ena riktiga globetrotters, ni är nästan mer borta än hemma.
Dessutom är era resor ofta långväga.
Anette

Kommentera här: