En liten byhåla i Italien

Här kommer lite information om den lilla byn, Olivetta San Michele där vi sedan snart 13 år har ett sommarhus.
Byn ligger cirka 300 m.ö.h och har runt 200 invånare (lite fler än förra gången jag kollade).
 
(null)
Den röda pluppen visar var Olivetta ligger.
Som ni ser ligger byn precis vid gränsen till Frankrike. På våra morgonpromenader går vi ofta in i grannlandet.
 
Namnet Olivetta kommer antagligen från ordet oliveta som betyder olivlund. Hela dalen, belägen vid floden Bevera, är som en enda stor olivlund så namnet passar bra.
 
(null)
Över floden går en gammal stenbro. 
Nedanför finns härliga badklippor.
 
(null)
Strax utanför byn finns ett vackert litet vattenfall som det går bra att bada i.
 
Förutom själva centrum finns några olika områden som hör till byn: Torre, Ciantri och Bossare.
 
Här ser ni byn från ovan. I mitten går via Torre som är byns huvudgata.
 
Via Torre. 
Bilden är tagen en tidig morgon när jag är på väg till Mario för att köpa bröd.
 
Följer man gatan förbi kyrkan, över piazzan och förbi baren, kommer man bort till vårt kvarter.
 
Kullen där vi bor kallas Cabana och därifrån har vi utsikt mot piazzan och kyrkan men också ut över dalen.
 
I byn finns en liten livsmedelsbutik, post- och kommunkontor, en bar och en restaurang. Det finns ett bed & breakfast och en syateljé. Här odlas, förutom  oliver, grönsaker och frukter samt numera också lavendel.
Mario, som har matbutiken, tilllverkar olivolja, vin och tvålar. Han har höns och man kan köpa dagsvärpta ägg. 
Även Remo, som är en driftig man och driver bed & breakfast samt en liten presentaffär, tillverkar ypperligt god olivolja.
Jag har gjort tidigare inlägg om byn på min första blogg, Lady i Bangkok. 
Här kan du se ett av dem.
 
Om några dagar får jag återse vår underbara lilla by.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Emma, Sol som sol?:

Vilket ställe ni har hittat! Vattenfallet, bara det ... Och det ligger alltså precis på gränsen till Frankrike. Hur är det med språket, är det lite mer lutning åt franskan? Kan de båda? Det är alltid intressant när det är så nära gränser.

Svar: Många bybor behärskar bägge språken men det är italienska som gäller.
Anette

2 Ama de casa:

Men vilken söt och pittoresk by! Underbart ställe :-)

Svar: Där trivs vi bra 😊
Anette

3 Ditte:

Vilken ljuvlig by! En verklig idyll! Kan tänka mig att ni trivs. Vet att jag varit alldeles i närheten.Dock några år sedan.Läste nu på nytt det inlägg du tidigare skrivit om er by. Känns skönt kan jag tänka att vara fjärran från turismen och i denna fantastiska miljö.
Erkänner genast att jag är rejält avis.
Tack för besöket och jag återkommer gärna. Vill se och veta mer.

4 Lena i Wales och Spanien:

Stort tack för en underbar rundvandring! Så trevligt med en sammanfattning av byn och vad som finns där. Ser helt fantastiskt ut!

5 Christina Karlsson:

Åh så fint , vilket mysigt ställe. Vi har köpt radhus i La Florida,Orihuela Costa.

Svar: Vad kul och spännande. Hoppas ni kommer att trivas.
Anette

Kommentera här: