Våra år i Asien har gett oss minnen för livet

Under de fem år vi bodde i Bangkok reste vi (eller jag, maken reser ju alltid) mer än vi någonsin gjort tidigare. Det var enkelt att göra både korta och lite längre resor runt om i Asien.
Eftersom jag inte jobbade kunde jag dessutom följa med på vissa av makens arbetsresor.
 
När man bor i en stad som Bangkok måste man ibland komma bort. För även om myllret, kaoset och pulsen i stan är härlig längtar man då och då till lugn, ro och tystnad.
Det blev därför många resor till havet. Vackert, eller hur?
 
Här kommer en kavalkad av bilder från våra äventyr i olika länder i Asien.
Jag visar dem i bokstavsordning. Om du klickar på ett land som är markerat länkas du vidare till min gamla blogg och kan hitta mer information från de resor jag uppskattade mest.
 
Filippinerna, Manilla. Här ser ni ett par jeepneys av lite finare modell.
För min del blev det bara en resa hit. Tanken var att vi skulle återvända för att besöka vänner och resa till någon av alla fina stränder men det blev liksom aldrig av. Lite synd.
 
Indonesien besökte vi flera gånger.
Stränderna på Bali och Gili Air är de minnen som fastnat, även Bintan var lätt att tycka om.
Jakarta däremot hör inte till mina favoriter.
  
Kambodja, vilken resa vi gjorde. Ett av mina bästa reseminnen.
Vi hann med så himla mycket.
 
Kina. Att åka till Peking fanns på min "måste-lista". Jag har alltid velat se Kinesiska muren.
Det var en fantastisk upplevelse.
 
Laos, vi höll till i och omkring Luang Prabang. Ett vackert och rofyllt område vid den mäktiga Mekongfloden. Vattenfallet på bilden finns i ett mycket mindre vattendrag men också det var mäktigt.
 
Malaysias huvudstad Kuala Lumpur är en trevlig stad, inte så enormt stor som många andra asiatiska storstäder.
På ön Langkawi var det avslappnat och skönt.
 
Resan till Nepal var en mycket intressant upplevelse.
Vi firade faktiskt vår silverbröllopsdag i Kathmandu.
  (null)
Singapore, en stad, ett land som har mycket att erbjuda. Här är allt välordnat och prydligt, inte så typiskt asiatiskt kanske.
Det blev ganska många resor dit eftersom maken ofta var där för att jobba.
 
Sydkoreas huvudstad Seoul är en gigantisk stad.
Det roligaste minnet därifrån är nog när vi såg det svenska damlandslaget ta silver i OS.
 
Vietnam har jag bara varit i helt kort. Ett besök i Saigon blev det.
 
Vii passade också på att besöka Melbbourne, vi bodde ju "bara" nio flygtimmar därifrån.
Jag hann se staden när mannen jobbade, en mycket trevlig stad.
Vi avslutade med en roadtrip längs Great Ocean Road. Vilka underbara vyer vi fick se.
 
Det här är förstås bara en bråkdel av allt vi  sett och  gjort.
De flesta resorna gjorde vi i Thailand  men dem får jag lov att visa vid ett annat tillfälle.
Vilken tur att vi har så många bilder från våra resor när jag tittar på dem är det nästan som att vara på resa igen.
 
 
 

Kommentarer:

1 Emma, Sol som sol?:

Ja, jisses vilken resa ni har gjort under dessa år. Och många resor i resan. Fantastiska! Antar att du sett Christine med bloggen 29 grader och hennes upplevelser i dessa trakter, framför allt mycket på Bali.

Förstår att det finns många bilder, ser fram emot att få se fler!

Svar: Japp, jag kollar hennes blogg, då och då. Hon är ett stort fan av Bali.
Anette

2 Biggeros:

Vilka resor ni har gjort och det är tur att man kan blicka tillbaka=) Jag har ju inte varit varken på Australien eller Asien. Skulle vilja åka till Singapore och Vietnam. Tänk så många fina minnen ni har ändå. Värdefullt inte minst sagt=)

Svar: Det är så kul att resa och se världen. Det finns massor jag skulle vilja se men just nu räcker inte tiden till.Själv har du väl snart sett hela Spanien?
Anette

3 Ama de casa:

Vilka fantastiska bilder, minnen och upplevelser! Visst är det härligt att bläddra runt i minnenas arkiv emellanåt :-)

Svar: Verkligen. Du och Anders måste ha ofantliga mängder bilder från alla resor ni gjort :)
Anette

4 Ama de casa:

Stora bildarkivet närmar sig 100.000-strecket (troligen uppnås den gränsen efter den här resan) och en stor del av dom bilderna kommer just från resor.
Kul att titta tillbaks ibland :-D

5 Ditte:

Visst är det fantastiskt att ha förmånen att bo i ett annat land och att ta del av det och även resa vidare. Så roligt att du delar med dig. Bangkok har jag också fina minnen ifrån och bodde här ett tag 1980. En stad som då var annorlunda mot idag. Thailand ligger mig varmt om hjärtat .

Jag har läst, tittat och njutit. Är ett stort "fan" av Asien som jag tycker har både kultur och historia som berikar.
Känner igen mig i mångt och mycket i de länder och de platser du har besökt. Men Seoul/Korea och Japan har jag kvar. Vill gärna ta del av båda.

Vi reste en hel del i Asien under åren vi bodde i Peking och avstånden blir då inte så långa. Instämmer helt i att Jakarta aldrig blev en favorit. Men däremot Gili, Bali och Bintan . Kom heller aldrig överens med Manilla men däremot Boracay och andra öar på Filippinerna.

Och att resa är ju ett sätt att leva och lära.
Ser ram emot att få ta del av fler resor och upplevelser. .


Kommentera här: