Lediga dagar i höstträdgård

Trädgården kan man njuta av under alla årstider även om sommaren är allra bäst.
Hos oss är poolen vinterstängd, solsängarna undanstoppade och vissa växter inflyttade.
Senast igår, när det var vackert väder, intog jag en kopp kaffe utomhus. Senare även ett glas vitt vin innan solen gick ner.
 
Idag har jag också varit en del i trädgården men gjort lite mer nytta.
 
Vissa träd har börjat tappa löven och även om det är vackert behöver de krattas upp för att inte kväva gräsmattan.
 
När temperaturen sjunker och ljuset minskar  bryts klorofyllet i löven ner. Nu när den dominerande gröna färgen avtar kan andra färgämnen som karoten komma fram. Lönnlöven är lysande exempel på detta.
 
(null)
På tomten har vi ek och björk. Löven på dem går från grönt, till gult och sedan brunt.
Eken behåller dessutom sina löv långt in på hösten.
 Vi kommer alltså att få fortsätta vårt krattande ett tag till.
 
Många villaägare höstpyntar sina trädgådrar med pumpor. 
Den här skräckinjagande figuren har morfar gjort till Lilleman och finns i Bromma i Stockholm.
 
I helgen har jag lagat mat som hör hösten till.
Köttfärsgratäng med potatis och medelhavsörter, följt av smörstekta äppelskivor med kanel och socker, serverat med glass, mums.
Idag har jag gjort Lufsa, en rätt som är mycket enklare att göra än kroppkakor som egentligen är min favoriträtt.
 
 
 

Kommentarer:

1 Anna i Portugal:

Vad gott med stekt äpple! Så fina färger ni har, jag hittade också lite röda blad idag faktiskt. Men här blir ju det mesta grönt nu när första regnet kommit. Ha en fin vecka.

Kommentera här: