Eze, en by på berget

Arkitekturen i de små bergsbyarna i Italien och Frankrike är oftast oerhört vacker.

(null)
Utsikten är alltid helt sagolik.

(null)
Byarna ligger högt på bergstopparna. Placeringen var ett måste för att invånarna skulle kunna känna sig säkra under den mycket turbulenta medeltiden.
Vi har besökt ett stort antal byar och har vissa favoriter.
En plats som vi gärna återkommer till är Eze, i Provence inte långt från Nice. 

(null)
I veckan var vi där igen och för första gången övernattade vi i byn.

Lite drygt 400 m över havet tronar den lilla medeltidsbyn. Här finns ett myller av gränder och längst upp resterna av ett slott från 1300-talet. Strax innan man kommer upp till ruinen ligger en spektakulär kaktuspark.

Vi spenderarade ett dygn på plats. Inget besök i parken denna gång,det har vi gjort flera gånger tidigare. Vi njöt av god mat och fina vyer.

(null)
Min nya morgonrock.
Lite shopping blev det faktiskt också, på Fragonard.

Väl hemma i vår lilla italienska bergsby passade vi på att tanka D-vitamin på terrassen.

(null)
Som ni kanske ser är jag aningen rödnäst, lite hängig och i behov av något stärkande.

I skrivande stund öser regnet ner och jag ska stax krypa ner i sängen.
Jag hoppas på att vakna med en bättre näsa och till en solig lördag.
Ha det gott och trevlig helg.





Kommentarer:

1 Ditte:

Så ljuvligt att få återkomma till Eze. Här var jag som ung student och läste franska. Minnesvärda veckor. Och hit har återkommit många gånger. Dock länge sedan jag var här.
Förstår att ni har det bra och är tacksam för att du delar med dig.
Önskar er fortsatt fina dagar och att regnet drar vidare.

Svar: Vad roligt att du gillade att få komma tillbaka till Eze. Jag vet ju sedan tidigare att du varit en del i området.
Kanske kommer det fler bilder i ett senare inlägg.
Idag skiner solen igen 🤗
Anette

2 Anna i Portugal:

Vad härligt med en utflykt till en plats ni gillar. Jag har mycket kvar att uppleva i Frankrike! Roligt att få se Eze genom din lins. Krya på dig!

3 Lena i Wales och lite överallt:

Kul att få komma tillbaka till Eze. Det var minst 10 år sedan jag var där senast. Ett trevligt litet ställe.

Kommentera här: