Italiensk mat

(null)
Här är ett litet axplock av det vi ätit under semestern.
 
Vi både lagar mat och äter på olika restauranger.
Ingen av oss har några matallergier och vi tycker om det mesta som går att äta.
Vi povar nytt, lär oss mer om italienska rätter och framför allt njuter vi av god mat.
 
Pasta, pizza, kött, fisk, skaldjur, sallader, foccacia, ostar, charkuterier.
Vi blandar friskt.
 
(null)
Jag fick den här bilden från maken och äldsta dottern som stannade kvar lite längre i Olivetta.
De gjorde egen pasta med hemgjord pesto, inspirerade efter vår resa till Genova.
Vi har fått en pastamaskin och enligt matlagarna gick det som en dans att få till olika pastasorter.
 
(null)
Pasta finns i många olika former och utföranden.
Själv är jag en riktig pastaälskare.
 
Har du någon italiensk maträtt som du är extra förtjust i?
 

Kommentarer:

1 Malin:

Italienska rätter är bland det bästa jag vet.
Om jag bara fick välja mat från ett land skulle det helt säkert bli italienskt.
Så fina bilder du visar på maten.

2 Anna i Portugal:

Älskar också pasta, särskilt puttanesca! Men pizza är min favorit. Tacksam för alla glutenfria varianter som finns numera. En annan favorit är aubergine parmigiana, det gör jag mycket nu när vi har mängder av tomater och aubergine att skörda.

Svar: Håller med, goda rätter 😀
Anette

3 Casa Loda:

Älskar italiensk mat. Har nyligen varit i Nice och Cannes och där har de ju mycket italiensk mat också. Två favoriter hos mig är Vitello tonnato och Saltimbocca alla Romana. Inte så lätt att hitta på restaurang i Sverige tyvärr. Vitello tonnato åt jag när vi var i Piemonte för några år sedan. Saltimbocca gör jag hemma enligt Paolo Robertos recept. Det svåra är ju att få tag i kalvkött som båda rätterna innehåller.

Svar: Vitello tonnato är mumsigt. När vi gör själva får man ibland fuska och byta ut kalvköttet.
Då blir det förstås inte Vitello 😂
Anette

4 Jossu:

Som det vattnas i munnen av dina bilder. Jag är också en pastaälskare och är extra förtjust i cacio e pepe.

Svar: Japp, också gott samtidigt som det är enkelt 😀
Anette

5 Tanten I stan :

Italiensk mat älskar vi...eller rättare sagt mycket medelhavsmat. Att göra den pasta är också både gott och roligt. Tillsammans med pesto, så ljuvligt. Vi har fastnat på Biff Tagliata dom en stor favorit
Kram Kajsa

Kommentera här: