Svenska klassiker

Väldigt ofta när vi äter ute äter vi mat från andra delar av världen. Det kommer vi att fortsätta med men vi har också ett nytt matintresse, nämligen svenska klassiker.
I Stockholm finns det ett antal restauranger som har många år på nacken och som serverar svensk mat, ibland i ny tappning, ibland som förr.

(null)
Vad sägs om blodpudding på en lördagskväll?
Det var vad maken åt för några helger sedan när vi var på Den Gyldene Freden. 
Själv åt jag rödspätta, båda rätterna var utmärkt goda.

(null)
Att insupa atmosfären på ett sånt här gammalt hak förgyller upplevelsen.
(null)
Det här är en skärmdump från tidigare inlägg. Det var några år sedan, precis när vi flyttat hem till Sverige igen som vi var på Tennstopet.
Då visste vi inte att vi skulle komma att ha en lägenhet i Solna och att vi skulle vara i Stockholm så ofta. Däremot så väcktes vårt intresse för att besöka gamla anrika restauranger.

(null)
Den här baren i gamla stan stannade vi till på vid ett tidigare besök i huvudstaden.
Själva pirattemat är kanske inte min grej men lokalen, den gillar jag.
Vi drack dock bara varsin öl och gick sedan vidare för att äta på ett annat ställe.

Jag har gjort en lista på klassiska restauranger i Stockholm som vi ska försöka beta av.
Det kommer nog att ta lite tid men vi har ingen brådska.








Kommentarer:

1 Anna i Portugal:

Vad roligt att fokusera på svensk husmanskost som restaurangmat. Jag tänker direkt på trista lunchrestauranger men förstår att det inte alls är det som ni kommer uppleva. Njut på!

2 Ditte:

Vilken rolig idé! Jättebra med en lista att beta av. "Freden" är ju klassisk och här finns mycket kultur i väggarna- Har stött på både Evert Taube, Cornelis,Sven Bertil Taube med många fler här. Vad gäller blodpuddingen had eden fått utgå för min del-
"Stopet" var ett tag mitt förlängda vardagsrum när jag bodde på Upplandsgatan och bara had eett par hundra meter hit. Gillar dem verkligen.
Kul att se vilka fler du har på listan. Kan tänka mig att den är lång. Du har ju här även Sturehof som både är anrik och serverar svensk husmanskost men också mycket annat.

Svar: Kul att stöta på legenderna på ”Freden”. Jag funderade på vilka som kunde tänkas hänga där nu för tiden. De enda kändisar jag såg satt inramade på väggarna.
Sturehof är med på listan som kommer att ta tid innan den gåtts igenom men fortsättning följer.
Näst på tur är en restaurang som drivits av en bekant till maken och mig.
Anette

Kommentera här: