Jag, under årens lopp


Nu följer ett tämligen självupptaget inlägg.
Det handlar nämligen bara om mig själv.
Sju foton på mig och en kort resumé på mitt liv, så här långt.
 
Bild 1
1963, en nybadad bebis. Första barnet i en syskonskara på fyra. Mamma är hemma med mig, pappa arbetar dagtid och studerar kvällstid. Säkert ingen lätt tillvaro för någon av dem. De bodde i en liten omodern lägenhet i Karlskrona.
Själv ser jag ut att vara helnöjd.
 
Bild 2
1973. Jag, längst till vänster, är nu 10 år. Det är midsommarafton och jag håller min lillasyster i handen, till höger om oss står ett gäng grannkillar.  Vi väntar på att stången ska resas och dansen börja.
Efter att ha bott ett par år i Karlskoga (i Värmland) har vi (mamma, pappa, min äldste lillebror och min syster) flyttat tillbaka till Karlskrona (iBlekinge). Vi bor nu i en helt nybyggd villa och livet leker.
 
Bild 3
1985. En vuxen Anette. Glad och livfull, har inga bekymmer i världen.
Äger en liten lägenhet i centrala Karlskrona, arbetar som undersköterska och lever livet.
 
 
 Bild 4
1993, jag har hunnit fylla 30. Nybliven tvåbarnsmamma, nöjd och glad men också givetvis trött, som småbarnsföräldrar ofta är. 
Från förra bilden har det hänt mycket. Jag har mött kärleken, flyttat till Linköping, utbildat mig till biomedicinsk analytiker (fast då hette det laboratorieassistent), fått två barn, gift mig, fått nytt jobb och köpt hus.
 
Bild 5
2003, bilden är tagen i Airole (grannbyn till vår by Olivetta) på en av alla våra resor till Italien.
Jag och äldsta dottern poserar i en gränd.
Vi har flyttat till ett annat hus (vita villan), tjejerna börjar bli stora och livet liksom rullar på.
 
Bild 6
2013, jag ( och maken) firar min 50-årsdag på Bali. För mig var det första besöket i Asien. Föga anade jag då att jag ett år senare skulle flytta till Bangkok, än mindre att vi skulle komma att bo där i fem år. Jag har ett jobb jag trivs med, maken reser mycket i arbetet, döttrarna studerar och livet är harmoniskt.
 
 
(null)
 
Bild 7
2024, en kvinna i sina bästa år? Nja, kanske inte helt sant men nästan.
Återigen har de 10 år som passerat sen förra bilden varit händelserika.
Fem år i Asien, fyllda med resor, upplevelser och bekantskaper som berikat mitt liv.
De åren har också fått mig att uppskatta livet här hemma
Sedan fem år bor vi i vår villa i Linköping igen. Jag är tillbaka i regionens tjänst.
Vi har, för att smidigt kunna umgås med familjen, köpt ett litet boende i Solna.
En del tråkigheter har jag varit med om. Sorgligast var när min far 2017 gick bort, alldeles för tidigt.
Absolut roligast var det att bli mormor till en helt underbar liten busig kille.
 
Tja, det var en snabb sammanfattning av mitt liv, hittills 😀
Nu ser jag med spänning fram emot nästa decennium.
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Malin:

Vad roligt att få veta mer om dig och ditt liv.
Du har hunnit med så mycket. Till och hårfärgen verkar ha skiftat ordentligt där mellan 40 och 50.
Jag hoppas att mitt liv också blir så där intressant.

Svar: Det är lite kul att göra små tillbakablickar, först då inser man vad livet burit med sig.
Naturligtvis var det här bara väl valda delar.
Jag är säker på att ditt liv är intressant. Just när man är mitt uppe i allt kan det vara svårt att se. Livet är intressant på olika sätt.
Anette

2 Casa Loda:

Kul inlägg! Roligt att få veta lite mer om dig. Mycket som händer i livet på 10 år, fast man kanske inte tänker på det när man ör mitt i det.

Svar: Exakt så. Det är först när man tittar tillbaka, reflekterar och summerar som man inser vad man varit med om.
Anette

3 Ditte:

Så fina bilder och väldigt fin läsning. Ja, tänk så mycket som händer på 10 år. Och många erfarenheter har du med dig. Livet utomlands har ju även gett oss mycket men att bo i Sverige vill jag göra. Sedan skulle jag nu gärna långtidshyra något utomlands . Vi letar och kanske hittar vi något.
Att ni nu också har lägenheten i Solna är ju perfekt och en tur dit då och då är ju alltid trevligt. Förstår ju att döttrar och barnbarn lockar.

Svar: Jag kan tipsa om en facebookgrupp ”Välkomna till Ligurien” där man kan hitta boende mm. Det finns ganska många svenskar i området som hyr ut.
Vi har valt att inte göra det, vi vill vara fria att åka dit när vi vill och att även barnen kan göra det.
Om du vill ha hjälp att hitta något får du gärna höra av dig. Jag tror du har min mailadress sedan tidigare.
Anette

4 Anna i Portugal:

Så roligt att få lära känna dig lite mer! Och blir glad av att du lever ett liv du trivs med och att dina val är aktiva. Önskar dig en skön söndag!

Kommentera här: