Hotellkänsla

Jag har funderat lite på det där med hotellkänsla som många verkar vilja ha i sina hem. Det pratas mycket om den här känslan man vill uppnå, särskilt i sitt sovrum.
För egen del vill jag inte att mitt hem ska kännas som ett hotell, det låter väl stelt och opersonligt.
Om man bor eller bott mycket på olika hotell är det faktiskt inget man vill ha hemma hos sig själv. Där vill man, eller iallafall jag, ha det mer hemtrevligt och att hemmet lite visar vem som bor där.
 
(null)
Visst förstår jag att man egentligen med hotellkänsla är ute efter att det ska kännas lite lyxigt och välstädat.
Bilden är tagen på ett hotell i Cannes där vi bott ett par gånger.
Vackert, stilrent och färgkoordinerat. Här trivs jag bra men det känns inte som ett hem.
 
(null)
Fluffiga, mjuka handdukar, lyxiga tvålar och schampon lär också bidra till hotellkänsla i ett hem.
 
Viktigast är nog en massa kuddar, halva sängen ska vara fylld med fint puffade kuddar.
 
(null)
Den här såg jag häromdagen i en inredningsbutik. Kanske skulle den vara användbar i vårt hem.
Maken gör ju inte annat än packar och packar upp. Bidrar den måhända till att skapa känsla av att man befinner sig på ett hotell?

Nu kan ni luras att tro att jag inte gillar hotell. Det är helt fel, jag tycker om att resa och bo på olika typer av hotell.
 
Vad tycker ni? Vill ni ha den här hotellkänslan hemma?
 
 
 

Kommentarer:

1 Anna i Portugal:

Jag vill inte ha en hotellkänsla hemma. Älskar också hotell. Men numera gillar jag hotell med lite quirkykänsla. Hemma har vi en minimalistisk stil, men sovrummet skulle aldrig få en känsla av hotell eftersom vi aldrig bäddar sängen :)

Svar: Hahaha, här hemma bäddar jag bara när vi ska ha gäster. Förr bäddade jag alltid.I Italien och Råsunda bäddar jag i och för sig alltid. Det beror nog på att sovrummen är mer i blickpunkten där.
Anette

2 Ditte:

Förstår hur du tänker. Instämmer i dina tankar. Jag bor gärna på hotell och har gjort det mycket. Men inte heller jag vill ha s.k. hotellkänsla hemma. . Men härligt mjuka sängkläder, i linne eller riktig bomull. svala täcken, fluffiga kuddar, en bra och bekväm säng är viktig och som är "hög" Och inte minst en bäddad säng hör till hos oss.
Vill också ha ett svalt sovrum och som är mörkt cig tyst. Inte alltid hotell som erbjuder detta. (Inte alltid tyst hemma heller eftersom vi bor i stan)

Svar: Svalt är skönt, liksom mysiga textilier..Tyst behöver jag inte men vissa ljud, typ höga snarkningar, stör mig.
Anette

3 Frido:

Ha, ha! Han skulle säkert bli paff om den ställningen stod där då han kom hem!
Näe, mitt sovrum ser inte ut som på hotell. Men det ska vara städat, dammtorkat och bäddat. Ingen TV och fungerar inte som lekrum för barn. Ett rum som alltså står tomt hela dagarna. Men det är lite idén tycker jag. Man ska kunna koppla av och sova där.

Svar: Han kanske skulle gilla den. Nu måste han hålla till på sängen i ett av gästrummen. Turligt nog har vi flera gästrum eftersom barnen är utflyttade sedan länge.Ingen TV i sovrummet, det håller jag verkligen med om.
Anette

4 Malin:

Jag måste nog erkänna att jag inte riktigt förstått vad som menas.
Lite trött på uttrycket är jag allt eftersom det pratas om allt som oftast. Jag tycker att det låter lite tråkigt.

Svar: Ja, eller hur!?
Anette

5 Lena i Wales och Spanien:

P g a mitt yrkesliv är jag fruktansvärt trött på hotellrum och vill absolut inte att mitt eget sovrum ska ge känsla av hotell. Det ska vara personligt, så personligt som möjligt och färgglatt. Det gillar jag.
Ha det bra!

Svar: Det låter som att ditt sovrum är väldigt mysigt och personligt.🤗
Anette

6 Veiken:

Inget hotell hemma även om jag älskar att bo på hotell och bli ompysslad. Mitt hemmarum ska vara mysigt och inbjudande för oss. TV i sovrummet är ett BIG NO NO!
Ha det bäst!

7 Bland Kastruller och Vinglas :

Ljust, rent, fräscht och ombonat...kanske den färlite lyxiga känslan är nog det som kommer till mig om att ha hotellkänslan hemma. Inte det stela utan det ombonade känslan. Kanske uttrycker man sig klumpigt när man säger att man vill ha hotellkänsla hemma i sovrummet. Man borde kanske säga lyxigt, ljus och ombonat.
Kram Kajsa

8 FREEDOMtravel:

Intressant! Detta har jag inte hört förut, vad jag vet, men jag håller med, jag vill nog ha det lite mer personligt och hemtrevligt hemma än i ett hotell. Gillar även de hotell som känns lite personliga och hemtrevliga ;)

Kommentera här: