Att trivas i sitt hem

Det sociala livet ligger på is för de flesta av oss.
Många jobbar också hemifrån och då kan det förstås bli lite ensamt.
Att trivas hemma är då en klar fördel.
Kanske kan man passa på att göra lite fint. Plocka in några kvistar, fina blommor på bordet eller varför inte rensa och göra fint i skåp och garderober.
 
Färgglada blommor gör i alla fall mig glad.
 
(null)
Körsbärskvistar som väntar på att slå ut och solen som tittar in i huset känns vårlikt och fint.
 
(null)
Städat och rent i köket. 
 
(null)
Vår övervåning är trivsam men vi nyttjar bottenplanet mer.
 
(null)
I stället för att träffas på afterwork hör jag hur kreativa människor (våra döttrar med vänner i Stockholm) ses via Skype.
Eftersom det är söndagkväll blir det här en liten beforework i soffan.
Jag tillhör ju gruppen som absolut ska ta mig till jobbet, åtminstone så länge jag själv är frisk. Risken för att jag ska smittas på fritiden känns mycket liten, på jobbet å andra sidan är risken betydligt större.
Vi får se vad den kommande veckan för med sig.
Var försiktiga och ta hand om varandra.
 
 
 

Kommentarer:

1 Ditte:

Så fint du gjort! Och jag håller helt med dig om att det i dessa tider är än viktigare att ordna det extra trivsamt hemma. Viktigt att ha ett hem/em miljö där man trivs. Även för oss ligger mycket av det sociala nere nu men vi träffar några vänner för promenader och kan sitta på en uteservering. Men det är ju lite mot de mer vanliga tiderna. Samtidigt är jag ås glad över att vi här kan gå ut och promenera fritt och på så sätt fylla på energi och stärka lungorna. Här är många ute och går, i alla åldrar, och med avstånd.
Ja, du kan ju liksom inte direkt jobba hemifrån men hoppas du får rejäla skyddskläder. Har ju förstått att det inte är så överallt.
Var rädd om dig.

Svar: Det är skönt att vi inte har några restriktioner vad det gäller att vistas ute, än i alla fall.Vi har fortfarande skyddskläder, jag har ännu inte behövt använda full mundering.
Anette

2 Ama de casa:

Vad fint du har hemma! Och välstädat. Du påminde mig just om att jag gav mig själv ett löfte att jag skulle städa kökslådorna idag (fyra stycken, ibland är det faktiskt inte dumt med ett litet kök). Men just nu känns det som att jag ska skjuta upp det tills imorgon, det är lång tid kvar på karantänen... ;-)

Svar: Du har ju ingen brådska, de där lådorna kan gott vänta. Visst kan det vara bra med ett mindre kök, vårt här är inte särskilt stort och det vi har i Italien är pyttelitet. Oftast är det lätt att hitta vad man behöver.
Anette

3 Christina:

Vilket fint hem ni har o köket är ju sååå mysigt, fint o hemtrevligt. //Christina

Svar: Tack, Christina. Man får göra vad man kan för att få det lite mysigt.Sedan vi flyttade tillbaka till Sverige har vi ändrat på det mesta i hemmet. Det kändes rätt att passa på att förnya oss lite och vi är nöjda med resultatet. Vi trivs bra hemma även om vi älskar att resa.
Anette

4 Ama de casa:

sv: Jag förhandlade med mig själv och kom överens om att gå halva vägen. Två lådor städade igår - två kvar tills idag. Får se om jag hinner med det ;-)

Svar: Ta det lugnt, lådorna väntar tills du är redo.
Anette

5 Biggeros:

Jag har hunnit och rensat många skåp, lådor och garderober. Bra tidsfördriv. Chansen är nog större att bli smittad på jobb än din fritid om du håller distans från folksamlingar <3 Ta hand om dig🙏

Svar: Patienter som hostar och snorar får gå hem. De som är akuta testas och i väntan på provsvar är det full skyddsutrustning för oss. Konstaterade fall då gäller givetvis skyddskläder. Så är verkligheten just nu.
Anette

Kommentera här: