Julen närmar sig

Att besöka en julmarknad är en perfekt sysselsättning om man vill få julkänslan att infinna sig.
Förra veckan gjorde vi ett försök att bevista en av de bästa och mest populära marknader här i Östergötland, nämligen den i Gamla Linköping. 
Tyvärr hann vi tröttna redan innan vi fått parkering, det var otroligt mycket folk som hade samma mål som vi. 
Idag åkte vi istället till Löfstad slott som ligger mellan Linköping och Norrköping.
Där var det betydligt lugnare och vi traskade runt på slottet, smakade på gotter och shoppade lite smågrejer.

(null)
Utanför slottet kunde man köpa enklare förtäring som intogs runt en liten eldstad.
Både gott och mysigt.

(null)
Förutom allt som gick att köpa underhölls vi av en kör som sjöng vackra julvisor.
I de olika salarna fick man information om slottet och dess olika ägare/boende.
Guiderna var tidsenligt klädda och väldigt kunniga.

(null)
De här fina brysselkålsstammarna lockade många att handla.

Jag inhandlade bla annat sex fina äggkoppar. 
  (null)
En julklapp till mig själv som jag ska ha i sommarhuset i Italien.

Nu längtar jag till jul men innan dess ska jag hinna med lite av varje.
Nästa vecka blir händelserik.
Om en stund ska maken och jag göra en härlig middag och i morgon hämtar vi julgran sen är det dags för upploppet mot jul.








Kommentarer:

1 Anna i Portugal:

Wow så fina äggkoppar! Ibland tycker jag det är synd att jag inte äter kokt ägg, just för det finns så fina äggkoppar :) Önskar er en mysig upptakt mot jul!

Svar: Hahaha, det var roligt att du nästan vill äta ägg för äggkopparnas skull.
Visst finns det fina modeller.
Anette

2 Ditte:

Vilken god idé att välja alternativet med julmarknad på Löfstad slott. Och så fin miljö och med lite annorlunda utbud än allt det julrelaterade.
jättefina äggkoppar so ju passar in vart du nu väljer att ha dem.
Önskar dig en fin vecka.
Varma hälsningar från Teneriffa

Svar: Åh, Teneriffa låter härligt. Hoppas på fina bilder.
Kram
Anette

3 Lena i Wales och lite överallt:

Alltid roligt med julmarknader, fast ibland lite väl mycket folk och svårt med parkeringar.
Jag har turen att ha en mycket fin julmarknad i mitt samhälle. Mängder med folk kommer från Göteborg med omnejd och ska parkera. Jag promenera dit. Betydligt lugnare.
Fina små äggkoppar.
Jag älskar julen med julstämning och pynt.
Trevlig Luciaafton!

Svar: Jag gillar också julen och allt som hör till. Det livar upp och förgyller vintern.
Hoppas du sett något fint luciatåg.
Anette

4 Jossu:

Vilka fina äggkoppar du hittade.
Jag visste inte att brysselkål växer på stammar, tänk vad mycket nytt man kan lära sig av att läsa andras bloggar.

Svar: Brysselkålstammarna är riktigt häftiga, som konstverk.
Anette

Kommentera här: