Gott nytt år

Nyårsafton firades i år här hemma.
Det var väldigt många år sedan vi gjorde det.
Sen vi flyttade hem har vi varit bortbjudna varje år men nu var det verkligen dags för oss att ha en nyårsmiddag.
Vi var inte så många, alldeles lagom när flera rätter ska lagas och tajming är viktigt.
Det allra viktigaste är förstås sällskapet och det kan jag inte klaga på. 

(null)
Här pågår nyårsdukning i blått, vitt och silver.

Menyn såg ut så här:

Vi började med lite aptitretare.
Baconinlindade dadlar, laxrullar med pepparrot, krustader med räkröra och så krustader med getost, honung och pinjenötter. Till detta drack vi champagne.

Till förrätt åt vi en smördegsinbakad sparrissoppa. Vi drack ett vitt vin, Brochet reserve.

Som huvudrätt hade vi oxfilé och potatisgratäng med kantarellsås. Till detta ett rött italienskt vin från Piemonte.

Efterrätten som intogs strax före tolvslaget var en citrondessert, fräscht och gott efter all mat.
Till det ett dessertvin från Frankrike, Sauternes.

En ganska traditionell nyårsmiddag.

Klockan blev nästan halv fyra på nyårsdagens morgon innan jag landade i sängen och över tio innan jag i förmiddags tog mig upp. En härlig kväll/natt med goda vänner.
Idag blir det inte mycket gjort här. 
Kanske blir det lite reflektion över året som gick och funderingar över det som komma skall.

Hur hade ni det? Har ni avgett något löfte inför det nya året?
Passar ni på att göra någon sorts om- eller nystart.




Kommentarer:

1 Ditte:

Så trevligt med nyårsmiddag hemma hos er tillsammans med vänner. Härlig dukning och det lät som en väldigt god meny med passande viner.
Vi var också hemma med vänner och körde på en liknande meny men med hummersoppa till förrätt-
En lugn dag idag och har i morgon döttrarnas födelsedag som vi ska fira.
Inga nyårslöften här utan jag tänkersom jag gjort de senaste åren. Att varje dag försöka göra något jag blir extra glad av och att också göra någon annan glad.
Passar på att önska dig en god fortsättning.

Svar: Bra tanke, att varje dag göra något som gör en glad.
Det ska jag försöka ta efter.
Ha det bra 🤗
Anette

2 Anna i Portugal:

Det är ju roligt att bjuda tillbaka när en varit bortbjuden mycket. Att laga mat till många kan vara utmanande men också roligt tänker jag. En fin meny och säkert väldigt god! Inga nyårslöften, jag fortsätter vara nyfiken på livet.

3 Malin:

Att ha middagsgäster är både lite jobbigt men också väldigt trevligt.
En traditionell nyårsmeny är väl ett säkert kort, det lät gott och välplanerat men det viktigaste är gästerna.
Gästen gör festen, eller hur?
Jag har några nyårsmål, som jag väljer att kalla det, men håller dem för mig själv. Själv då? Har du något löfte eller mål?

God fortsättning.

4 Lena i Wales och lite överallt:

Vilken fin kväll ni hade och mycket god mat.
Här blev det lugnt, men mycket trevligt. Vi var 4 vänner som festade på champagne, hummer, kräftor, räkor, skaldjurspaté och lite till. Så jag klagar verkligen inte.
Trevlig trettondagshelg!

5 Jossu:

Jag hade inget firande över huvud taget utan spenderade kvällen hemma för att finnas till hands vid tolvslaget när marsvinen blev lite oroliga av fyrverkerierna. Jag var nöjd med min kväll, men getostkrustader och citrondessert hade gjort kvällen ännu bättre. Det är nämligen helt i min smak.

Kommentera här: