Den tredje helgen i december

 
Barnvakt och lite kultur, det har vi ägnat oss åt i helgen.
Vi har varit i Stockholm och träffat barn och barnbarn, väldigt mysigt.
Ika och Martin fick äntligen sina 30-årspresenter. Musikal och restaurangbesök med samtidig barnpassning var nog exakt vad de behövde. Slitna småbarnsföräldrar har det inte alltid så lätt.
Lilleman har varit krasslig av och till under hela hösten, det är ju tyvärr vanligt när små barn börjar på förskolan. Nu var han på bättringsvägen efter den senaste infektionen och då kunde föräldrarna äntligen få några timmar ledigt.
 
(null)
Idag åkte Evelina, maken och jag ut till Djurgården och strosade runt i Monets vackra trädgård.
I ett stort tält pågår en häftig utställning där man får lära sig en del om konstnären och på olika sätt ta del av massor av konstverk.
När vi gick där i en portal av blåregn blev jag väldigt sugen på att besöka hans trädgård på riktigt.
 
(null)
 
(null)
 
 
(null)
 
(null)
Här ser ni mig i en tavla.
 
1883-1884  tillbringade Monet tillsammans med sin vän Renoir en tid i Ligurien.
För oss som älskar den regionen är det härligt att se konst därifrån.
 
(null)
Claude Monet fångade Ligurien väldigt bra. Flera motiv från våra grannbyar Bordighera och Dolceaqua.
 
(null)
Den här bilden tar mig till olivlundarna i Olivetta.
Jag älskar ljuset i en olivlund.
 
Vädret har tyvärr gjort en helomvändning och på bara ett par dagar har snön smält bort.
En vit jul känns nu mycket avlägset.
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Ditte:

Vilken trevlig helg! Och Stockholm har ju så mycket. Väldigt roligt med upplevelser som presenter. Förstår att det var uppskattat.. Ja, krassliga småbarn är ju vanligt när de börjar förskolan.
Så fint med besöket i Monets trädgård . Har ännu inte varit där. Men har ett par gånger besökt originalet..
Jättefina bilder från ert besök..Kan tänka mig att det var glädjande att se bilder med motiv från era grannbyar i Italien.
Önskar er en fin vecka.

2 Malin:

Jag har läst om den där utställningen den verkar intressant och annorlunda. Jag ska ta mig dit innan den reser vidare.
Det måste vara kul att se motiv man känner igen på äkta konst.
Ha det bra nu i veckan som tar oss fram till jul.

3 Jossu:

Vad trevligt att du fick se motiv från platser du besökt och som ligger dig varmt om hjärtat. Själv är jag väldigt förtjust i tavlorna med näckrosor.
Hoppas du får en god jul, även om den inte bli vit.

Kommentera här: