Vaxholm och Vanadislunden

Helgen som passerade tillbringade maken och jag i Stockholm.
På lördagen tog vi och Evelina tunnelbanan in till Kungsträdgården, därefter gick vi vidare till Strömkajen.
 
(null) Ångfartyget Storskär från 1908, transporterade oss till Vaxholm. 
 
(null)
 
 
Båten renoverades under tio år och kom ut som ny 2008. Vackra traditionella materialval gör att man trivs, både ute och inne.
Hon är inte bara snygg, hon är dessutom snabb. Maxfart är runt 13 knop.
 
(null)
Utsikten från Strömkajen mot Skeppsbron och slottet. Inte illa.
 
(null)
Efter en timmes båtfärd var vi framme i Vaxholm. Vi strosade runt, shoppade faktiskt lite och intog sedan medhavd lunch på en brygga,
 
(null)
Här ser ni Hembygdsgården på udden mittemot. Caféet där var fullsatt.
 
(null)
Kastellet och den lilla Gulfmacken.
 
Söndag förmiddag hängde vi med lilla familjen i Vasastan.
En kort promenad tog oss till Vanadislunden.
Det är en av Stockholms största parker och jag har inte varit där tidigare.
 
(null)
Utsikten över huvudstaden från Vanadisberget är hänförande.
 
(null)
 
(null)
 
(null)      Här ser ni en karta över stadsdelen Vasastan.
Ika, Martin och Elliott bor i den del som kallas Birkastaden
Det är spännande att läsa om hur de olika stadsdelarna i Stockholm växte fram.
Jag har mycket att lära om huvudstaden, dess förorter och kringliggande skärgård.
 
Till sist vill jag säga hur underbart jag tycker att det är, att sommaren bara fortsätter och fortsätter 😀
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anna i Portugal:

Blev en bra helg ser det ut som, med båttur, vackra utsikter och medhavd matsäck. Dessutom med bästa sällskapet. Just matsäck är något jag tycker är ruskigt mysigt, restaurangbesök i all ära men den där matsäcken som en burit omkring på och liksom längtat efter att få äta. Det är nåt speciellt!

2 Ditte:

Vilken härlig och omväxlande helg. Och Stockholm har ju mycket av det mesta. Extra roligt också att ni kunde åka med Storskär. Är ju en hel annan känsla än att åka med de mer moderna båtarna.
Hembygdsgården med sitt café är populärt och inte minst dessa varma dagar. Brukar vara där ett par gånger om året. I och med nu att det är så mycket folk är det ju skönt att luncha på en av bryggorna.
Vasastan är väldigt trevlig och där bodde jag också innan i flyttade till kajen på Söder.
Stockholm har många parker och fint nu med ett besök i Vanadisparken. Och fin utsikt över vackra Stockholm har en verkligen.
Inte utan att jag nu längtar hem-

Kommentera här: