Jobbresa

Jag har precis kommit hem från en liten jobbresa. Vi har nämligen varit i Kalmar för att  utbilda och förkovra oss inom ämnet neurofysiologi.
Det var förstås fokus på jobb och lärande men vi hann se lite av staden.
Eftersom jag är från Karlskrona, som ligger bara åtta mil söder om Kalmar, har jag varit i stan ganska många gånger men det var läääänge sedan. Det var kul att komma tillbaka även om återseendet blev kort.
Visste ni att Kalmar är en av Sveriges äldsta städer? Här finns så mycket historia.
 
Barockkyrkan som stod färdig 1682 är ritad av Nicodemus Tessin den äldre. Den är så vacker, tycker jag. Det här är Kalmar Domkyrka, det tog 43 år att bygga den.
 
Det gamla vattentornet, 65 m högt, byggdes mellan år 1887 och 1900.
Numera finns det lägenheter i tornet.
 
Och så naturligtvis,slottet.
Det påbörjades redan på 1100-talet och är i min mening ett äkta slott. För visst är det väl så här ett svenskt slott ska se ut?
 
 

Kommentarer:

1 Ditte:

Tack för besöket i Kalmar och med fin info och vackra bilder. Så bra att kunna kombinera fortbildning med en titt på stan.
Har vänner som har sommarhus på Öland så några besök i Kalmar har det blivit, men några år sedan. Skulle gärna göra ett nytt besök här.
En vacker, gammal stad är det och med en spännande historia.

Svar: Kalmar är en spännandeoch trevlig stad. Öland är inte heller dumt, i år renoverar de bron så jag väntar lite med att resa dit.
Anette

2 Ama de casa:

Åh! Kalmar är en sån vacker stad! Har varit där mycket eftersom Anders båda systrar och föräldrar flyttade dit från Skellefteå. Älskar dom fina husen och vattentornet är bara sååå coolt!
Om du vill se stan från ett litet annat perspektiv kan du kolla här:

https://amacasa.wordpress.com/2013/05/23/oland-fran-ett-annat-perspektiv/

:-)

Svar: Vilken vy ni hade, en upplevelse som heter duga 😊Jag fick också se Kalmar lite från ovan, inte lika häftigt som ni men ändå en bra vy, från ett grupprum på sjukhuset, rummet hette förstås "utsikten".
Anette

3 Emma, Sol som sol?:

Älskade Kalmar!

Både mormor och farmor bodde i Kalmar. Farmor hade dessutom sommarställe på Öland och mormor utanför Kalmar. Det senare har mamma och pappa numer hand om, farmor sålde sitt Karlstorp när jag var 14 år, hon orkade inte ta hand om det längre. De som köpte det har verkligen gjort det, så det känns bra.

Mamma och pappa har gått i läroverket där. 1962 gifte de sig i Kalmar Slottskapell.

Kalmar slott och den vackra botaniska parken har jag gått mycket i, sonen har sprungit runt där, tittat storögt från barnvagnen.

För några år sedan tog vi sightseeingturen "Paddan", man åker då runt i en liten båt på vattnet, underbroar så låga så man måste ducka. Mamma och pappa kunde berätta mycket om staden för guiden, sådant han inte visste!
Jag kan varmt rekommendera den turen!

Så Kalmar är en stor del av mitt liv, framför allt min barndom.

Svar: Vad roligt att du har såna känslor för staden. Var det längesen du var där?
Anette

4 Emma, Sol som sol? :

Vi var där för två år sedan. Tror jag det var. Fick just meddelande från mina föräldrar att de kommit dit.

Svar: 😊
Anette

Kommentera här: