En äkta knöl.

Det finns en knöl som jag är mäkta förtjust i. Nu syftar jag inte alls på maken om ni trodde det, visst är jag förtjust i honom och visst är han emellanåt en knöl. Nej, nu pratar vi potatis, denna ypperliga rotfrukt som under en tid fick oförtjänt dåligt rykte på grund av GI.
Potatisen innehåller så mycket mer än kalorier. Vitaminer, fibrer och mineraler är sånt som vi människor behöver.
 
 
Här i Östergötland är potatisen så populär att den gjorts till ett konstverk (?) i en rondell utanför Mjölby.
 
Potatis passar till det mesta och går att variera på många sätt.
 
Det här var sista gången pappa gjorde kroppkakor till mig, i januari 2016, jäklar vad goda de var. Han var en mästare på "kroppisar".
 
Jag gillar potäterna kokta, stekta, stuvade, ugnsbakade,  rostade, i gratäng, i sallad, som kroppkaka, som raggmunk och på alla andra sätt ni kan tänka er.
Vad vore livet utan potatis?
En klar favoritsort som min far introducerade är Amandine, om ni inte provat den, gör det!!! Den härstammar tydligen från Bretagne, dit jag ämnar åka i sommar. Vilken lycka. 😊
Snart är det dags för den himmelska, svenska nypotatisen.
Sill och potatis, det är grejer det.
 
 
 

Kommentarer:

1 Ama de casa:

Haha! Man kan inte annat än älska den där rondellpotatisen :-D

Potatis är verkligen supergott i alla de former! En av mina absoluta favoritvarianter är potatismos, mmmm. Idag har vi lite lösa planer på att fixa till Hasselbackspotatis. Eller så blir det gratäng. Vi får se :-)

Svar: Härligt, en potatisälskare till. Länge leve knölen 👏
Anette

2 KajsaLisa:

Gillar också kroppkakor däremot för lat, köper färdiga.

Svar: Funkar det också även om hemgjorda smakar bättre 😊
Anette

3 Lena i Wales:

Vilken rolig rondellpotatis!
Visst kan man göra mycket gott med potatis. Vi har nu fått de första Jersey potatisen, så goda färskpotatis.
Ha det bra!

Svar: Låter gott med Jerseypotatis, den har jag nog inte smakat 😊
Anette

4 Ditte:

Håller helt med dig. Potatisen är underskattad. Så roligt att man i Mjölbytrakten ordnat med en skulptur i form av en potatis.
potatisen går ju att variera i det oändliga allt efter tycke och smak.
Så roligt med din pappa som gjorde kroppisar till dig. Ett fint matminne.
Amandine är jag också väldigt förtjust i och blev introducerad för den sorten för ca ett år sedan.
Ser också fram emot den färska nypotatisen här.
Så roligt att ha en resa till Normandie att se fram emot. Det är ju en härlig trakt.

5 Bosse Lidén:

Den rondellpotatisen var i min smak. Roligare än rondellhundar. :)
Det verkar som potatisen fått en renässans. Jag längtar till de första nypotatisarna. Snart är vi där.

6 ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag älskar potatis så mycket att min egen pappa kallar mig för Håkan. Håkan som i Sunes lillebror... som är besatt av potatis ;P

Svar: Underbart 😊
Anette

7 Malin:

Försökte kommentera nästa inlägg men nåt verkar vara fel. Bara så du vet.

Svar: Ok, tack. Ska kolla varför det inte funkar.
Anette

Kommentera här: