Kvarteret Grankvisten

År 1943, samma år som min mamma kom till världen, blev Solna en stad. 
Jag är inte så nogräknad utan tycker att Solna är Stockholm. Det måste jag ändra på, har jag förstått. 
Vårt senaste förvärv, den lilla lägenheten i Gamla Råsunda, ligger alltså definitionsmässigt inte i Stockholm utan i Solna.
 
Kvarteret där lägenheten är belägen byggdes även det år 1943, alltså för snart 80 år sedan. Gammalt som gatan ;)
Husen i detta kvarter är så kallade punkthus. De är fyra våningar höga med ett trapphus i mitten av huset. Tanken var att de skulle förses med hiss men båten som fraktade hissarna över Östersjön, från Tyskland, träffades av torpeder och sjönk till botten. Där hisschaktet skulle varit har lägenheterna i stället en klädkammare.
 
(null)
Den här bilden hittade jag på bostadsrättsföreningens hemsida. Huset till höger är det där vår lilla lya finns. Tyvärr vet jag inte vilket år bilden är tagen.

Stockholmsvägen (som 1947 blev Råsundavägen) från Förrådsgatan ned mot Stråket. Bilden finns/fanns som vykort 
Tjusiga och mycket pampiga hus.
 
Vi har fått nycklarna till lägenheten och håller på att flytta in. Maken och äldsta dottern har fixat och grejat i veckan.
Själv har jag precis kommit fram till vår nya hemvist.
Nu vill jag utforska närområdet och lära mig hitta i våra nya kvarter.
Det ska bli så kul att spendera mer tid runt och i Stockholm och nära familjen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Ama de casa:

Grattis till den (för er) nya lägenheten i ett härligt område som åtminstone är väldigt Stockholms-nära även om det är en egen stad.
Ni kommer säkert att trivas jättebra där :-)

Svar: Det tror jag också. Det verkar vara ett bra område.
Anette

2 Ajli:

Åh, jag har kusiner i Solna och tycker det är mysigt att vara där. Om Solna inte är Stockholm så är det i princip så att jag aldrig varit i Stockholm, för jag är mest hos kusinerna och myyyyser!

Grattis till inflytt i härliga Solna!

Svar: Se där, fler än Jag som inte riktigt förstått att Solna är en stad, nära Stockholm.Kul att du brukar vara där.
Anette

3 Lena i Wales och Spanien:

Solna, en stad jag knappt känner till alls. Vill verkligen utforska den. Får bli när pandemin lägger sig lite.
Det där med att det är en egen stad är nog viktigt för många, liknande Mölndal och Göteborg.
Lycka till i den nya lägenheten och en skön söndag!

Svar: Tack, Lena. Vi är nu tillbaka i Linköping. Helgen gick väldigt fort.Ha det bra 😀
Anette

4 Ditte:

Stort grattis! Så roligt! Nej, Solna är en egen stad. Har bott här från 1959-1970 och mina föräldrar bodde kvar i Solna fram till början av 2000-talet. Nu bodde jag i delen Huvudsta men hade vänner i Råsunda och var där en hel del. Och jag vet precis var ert område ligger. Bra val av område tycker jag.
Lycka till med allt!

Svar: Ja, visst är Solna en egen stad. Tack, vi tycker att området verkar väldigt trevligt.
Anette

5 Bland Kastruller och Vinglas :

Åh vad spännande med flytt och nytt i livet. Njut av ditt Solna som jag från Skåne tycker tillhör Stockholm
Kram Kajsa

Svar: Vi flyttar inte, vi bor kvar i Östergötland, vi har bara skaffat oss ett ställe att övernatta på när vi är i Stockholm och träffar våra döttrar. Vi kommer att bo i Linköping länge än 😀
Anette

Kommentera här: