Ingen inflyttningsfest

Den lilla inflyttningsfest vi planerat (för närmaste familjen) i helgen fick vi lov att skjuta på.
Sjukdom och covid var orsaken. Vi gör ett nytt försök så fort det är möjligt.
 
Vi kunde ändå göra några trevligheter.
 
(null)
Vi besökte en liten sushirestaurang, Esuki sushi, på Råsundavägen. Både vackert och utsökt gott blev omdömet. Hit går vi gärna igen.
 
(null)
En tur till Ulriksdal blev det också. Att gå runt i handelsträdgården där är en lisa för själen. En underbar miljö att strosa runt i.
 
(null)
Några promenader i närområdet blev det förstås. Vi gick bla upp mot Näckrosparken, där det gamla vattentornet ståtar och fortsatte sedan ner till Råstasjön, Solnas enda sjö.
 
Fotot är hämtat från Wikipedia, Råstasjön från ovan.
Det är en fin promenad på lite drygt 2 km om man går varvet runt den lilla sjön. Fina grönområden där många promenerar och joggar.
 
(null)
Ett antal gråhägrar (de är egentligen flyttfåglar) övervintrar varje år vid Råstasjön. Kommunen matar dem och de blir tydligen fler och fler. Jag tycker att de är rätt fula och lite ruggiga men också lite charmiga.
 
(null)
Viss tid spenderades på att inreda och pynta den lilla lägenheten men mycket var redan klart när jag kom farande med tåget i fredagskväll. 
Maken hade köpt födelsedagspresent (lite i förväg) till mig. Jag fick de mycket fina glasunderläggen och tabletterna med tulpanmönster från Svenskt Tenn, design Josef Frank.
De passar utmärkt och får fart på vårkänslorna. Evelina hade försett matbordet med riktiga tulpaner.
 
Det blev en mysig helg. Vi saknade bara Martin och Ika som nu återhämtar sig efter att ha drabbats av elakt virus.
 
Nästa inlägg från Stockholmstrakten kan komma fortare än ni anar. Vi kommer att åka dit ganska ofta framöver.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Ama de casa:

Det är så tråkigt att så mycket måste ställas in/skjutas upp nuförtiden, men det är ju bara att inse att pandemin långt ifrån är över.
Så fint ni har fått till det i lägenheten allaredan!
Jag tycker att gråhägrarna är jättecharmiga :-)

Ha det gott!

Svar: Hägrarna påminner nästan lie om gamar 😂
Anette

2 Malin:

Så fint ni har det redan. Där kommer ni säkert att trivas.

3 Veiken:

Det är galet i Sverige just nu förstår jag. Nästan alla i min familj har eller har haft covid, men som tur är har dom vaccinerat sig!
Mysigt ändå med en utflykt till Stockholm för er del. Tyvärr har jag bara varit i Stockholm några få gånger. Det blir liksom inte!
Ha det fint trots smitta och restriktioner!

4 Ama de casa:

Svar: Haha! Jag minns en gång när det kom in en kvinna på Skansen och skulle lämna in en påstådd sparvhök. Jag tittade på fågeln och undrade hur hon hade artbestämt den, för det var en backsvala.
- Jamen det måste ju vara en rovfågel, för den har så håriga ben, sa hon då.
Haha!
Sen när hon skulle gå ut från stallet fick hon syn på en gråhäger som satt i en bur, varvid hon sa:
- Är det en gam?

Nu undrar jag, var det möjligen du som var den där kvinnan? ;-) :-D

Svar: Så klart det var jag 😂
Anette

5 Lena i Wales och Spanien:

Det är många som får ändra sina planer p g a corona. Min familj är också drabbad.
Så fint ni har det. Gillar underläggen.
Skönt att man kan göra lite annat i alla fall.
Ha det bra!

6 Ditte:

Vad roligt! Gläds så med er! Och så fint det är i lägenheten. För mig är detta fina "gamla" ungdomstrakter,. Så fint det här i lägenheten och majens inköp på Svenskt Tenn fastnade jag ju för. En favoritbutik hos mig. Tittar ofta in här.
Kan även rekommendera er att ta varvet Råstasjön och Lötsjön i Sundbyberg.
I Ulriksdal, både i handelsträdgården och i hela området kan man ju spendera mycket tid.
Förstår att ni kommer att tillbringa tid här .
(Jo, jag ska tipsa om en annan promenad också. Längs huvudstad strand och längs vattnet in till stan. Men vill minnas att ni tagit den...)
Ha det fint!

Svar: Visst, här finns flera bra promenadstråk. Evelina bor ju i Sumpan och har bra koll på närområdet. Yngsta dotterns bästa vän bor nästan granne med oss så vi får bra tips.Alla dina inlägg om Stockholm kommer också att vara till bra hjälp. 😀
Anette

7 Bland Kastruller och Vinglas :

Tråkigt när covid ställer till det. Själv skulle vi ha taco lördag med vän egna idag, men jag blev sjuk och fick ställa in. Tråkigt!
Snygga fåtöljer, ett vackert blickfång
Kram Kajsa

Kommentera här: