Morris

När jag bodde i Bangkok köpte jag en klänning på H & M. Ja, faktiskt bara en. Jag ville ju egentligen inte alls handla svenskt men den här klänningen kunde jag inte motstå.
År 2018 inleddes ett samarbete mellan Morris & C och vår svenska klädjätte. Kläderna inspirerades av William Morris olika tapetmönster. 
Morris & Co grundades redan 1861 och har gjort några av världens mest kända tapetmönster.
Hennes & Mauritz öppnade sin första butik 1947 i Västerås och sålde till en början bara damkläder.
 
Klänningen i polyester var helt perfekt i den fuktiga värmen i Thailand. Den blev aldrig skrynklig och tappade inte färgen trots otaliga tvättar. Den är liksom oförstörbar.
 
(null)
Bästa, luftiga kädseln för sightseeing.
 
(null)
Tapeterna har jag länge trånat efter men stilen passar inte riktigt i vårt svenska hem som är inrett i skandinavisk stil.
För några veckor sedan hittade jag äntligen en plats för dessa vackra tapeter. Våra trista garderobsdörrar behövde en uppfräschning och här blev tapeten perfekt, lite som en fondvägg.
Eftersom maken är den som genomför mina idéer var det tur att den föll även honom i smaken.
Klänningen är fortfarande som ny och nu har den fått komma ut ur garderoben igen. 
Värmen är nämligen här.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Malin:

Oj, vilka läckra bilder på dig och dina vänner.
Så coola.

Svar: Jag gillar också bilderna från Bangkok. Coola är vi kanske inte men just dessa foton är fina 😀
Anette

2 Ama de casa:

Bra jobbat där! Inte alla som lyckas matcha innehållet i garderoben med själva garderoben :-D

Snygg och väldigt praktisk klänning!

Svar: Hahaha, klänningen fick liksom styra inredningen, eller......kanske inte 😉
Anette

3 Lena i Wales och Spanien:

Jag gillar Morristapeter, men som du säjer, det passar inte in överallt, de kan bli lite mycket. Konstigt nog har väldigt få hus här i UK tapeter, mest målade väggar.
Har sett exempel på kombination av skandinavisk stil och brittisk och rätt kombinerat kan det bli fint.
Fin och praktisk klänning.
Önskar dig en fin helg!

4 Thomas Hultgren :

Hej!
Jag vill bara tacka för tipset, läser din blogg då och då. Vi är precis hemkomna från en tripp till Småland. Hälsat på min mor i Eksjö och därefter åkte vi vidare till Huskvarna. Bodde på Slottsvillan som du skrev om för några månader sedan. Allt stämde som du skrev om detta lilla smycke, hade en mycket trevlig e.m./kväll med god mat,vin och ett fantastiskt väder. Nu skulle vi egentligen ha varit i Italien men det får vänta lite till.
Hälsa maken.
Ha det bra och än en gång, tack för tipset.
//Thomas

Svar: Vad kul att ni nappade på tipset om Slottsvillan. Vi längtar förstås också till Italien. Tänker ni besöka våra trakter igen eller har ni nya resmål?
Anette

5 Ditte:

Klänningen är jättesnygg. Verkligen! Och roligt med samarbetet mellan HM och Morris.
Morristapeter har jag sett en del av och många tycker jag ä jättefina Men som su skriver kan de vara knepiga att matcha mot den mer skandinaviska stilen. Men hos er blev det ju superbra men dessa tapeter på garderobsdörrarna. Min tanka nu är Morristapeter hemma och på en fondvägg i vårt sovrum-
Härligt att du nu i värmen kunnat plocka fram klänningen.
Trevlig helg.

6 Thomas:

Vi bor på olika platser vår och höst, Italien, Frankrike och Spanien. Troligen blir det inget denna våren. I slutet av augusti blir det först en månad i Antibes i Frankrike och därefter blir det höst i Altea i Spanien.

Kommentera här: