The heat is on

Oj, vilken värme vi har. 
Vi har haft hyfsat väder sedan ett par veckor tillbaka, soligt men blåsigt och ganska svalt (åtminstone på morgonen) men nu är värmen här, med besked. 
 
Det varma vädret gör det så mycket enklare att umgås. I torsdags var vi bortbjudna och igår kväll hade vi gäster. Det sociala livet kan äntligen levas, åtminstone till viss del.
 
(null)
Idag var det lite svalare än igår och i förrgår 😉
Maken och jag har nu bara fyra dagar kvar att jobba innan det är dags för en mycket efterlängtad semester.
Veckan som kommer blir hektisk. 
Jag har ett tandläkarbesök, en provtagningstid och en klipptid som väntar.
Dessutom jobbar jag förstås, hela dagarna.
 
(null)
Ett av gästrummen är belamrat med kläder, krukor och husgeråd som ska få flytta till Italien.
 
(null)
Vi har också en del packning att göra.
Bilen blir full trots att möbler och lite annat redan är på plats.
 
Förutom packning och andra förberedelser fick jag idag lite annat att tänka på.
Jag är nämligen hett villebråd för diverse insekter. De bara älskar mig.
 
I morse vaknade jag upp med ett ilsket rött märke på ankeln. 
Eftersom jag har flera vänner som efter fästingbett drabbats av både TBE och borrelia fanns tanken på sådan infektion. Jag tror dock att min reaktion är allergisk.
En helg i trädgården och på golfbanan är nog svaret på mina fula hudproblem.
 
(null)
Myggor, blinningar, bromsar och fästingar är tyvärr väldigt förtjusta i mig.
Jag håller koll men hoppas att jag förutom allt annat slipper boka in ett läkarbesök innan vi lämnar landet.
 
Fortsättning följer 😎
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Emma, Sol som sol? :

Härligt med bara fyra dagar kvar. Min semester börjar den 15/7 så det blir bra.

Håll koll på bettet, inte att leka med om det är fästingbett. Hua!

Svar: Då får du vänta lite till på din ledighet, men snart är det också din tur.Lämnar ni Spanien och åker till Kroatien?
Anette

2 Biggeros :

Härligt att semestern står på tröskeln!! Vilken sommar ni har i Sverige men det kan även innebära att man kan få både soleksem och insektsbett. Håll koll så att det inte är borrelia. Jag nonchalerade det när jag skulle till Moskva och fick ta in till akuten där. Bättre att hålla koll en gång för mycket och tveka inte att gå till doktorn för antibiotika. Lycka till nu med er färd till Italien och trevlig semester <3

Svar: Oj, kanske inte helt lätt att prata fästingar och borrelia på ryska. Jag fick uppsöka en läkare i Florens för ett par år sedan efter ett getingstick som fick handen att växa väl mycket.Den här gången tror det var någon elak växt som orsakat mina problem. Är redan bättre.
Anette

3 Ama de casa:

Härligt med sommarvärme och en semester som väntar runt hörnet :-)
Haha! Känner igen det där med samlingarna av grejer hemma som ska få flytta söderut. Vi hade dom mest märkliga grejer i bagaget när vi pendlade mellan Sverige och Spanien - en skohylla i resväskan till exempel. Svårt att låta bli att köpa grejer till boendet trots att jag visste att det förmodligen fanns skohyllor att köpa i Spanien också ;-)

Hoppas bettet går bort utan att du behöver uppsöka läkare!

Ha en fin start på veckan :-)

Svar: Ja, det är lite märkligt att man handlar här när det går att köpa där.Vi har ju semester när vi är i Italien och vill inte spendera all tid till att renovera och köpa grejer därför är det skönt att köpa vissa grejer här hemma om man hittat vad man vill ha. Sen blir det förstås en hel del som måste införskaffas på plats.
Anette

4 Maria - Wikers Liv:

Ja, vilka härliga dagar vi haft! vi lämnade värmen igår och möttes av ett regnigt Smögen med knappt 15 grader... visserligen sprack det upp på kvällen igår och idag regnar det inte, men fortfarande bara 15 grader :(
Hoppas verkligen att du slipper uppsöka vården innan ni ska iväg... och oj vad jag känner igen mig i det där med gästrum belamrade av saker som ska till de olika husen hi hi... ;) :)
Ha det gott!
/Maria

Svar: Oj, var det så svalt på västkusten. Här är det lite mindre varmt men fortfarande svettigt och kletigt.Jag hoppas nu bara att vi får plats med allt i bilen.
Det ska bli så spännande att se hur renoveringen blivit, IRL 😉
Anette

5 Veiken:

Fy attan för små kryp. Fästingar är verkligen ingen höjdare! Hoppas du slipper men av dom.
Härligt med semester och att ni äntligen kan komma till Italien, där värmen är säker. Lite osäkrare här hemma, men man får nöja sig med vad som bjuds!
Trevlig resa!

Svar: Här har vi drabbats av rejäla åskväder. Det är fortfarande varmt men betydligt ostadigare.Ja, nu längtar vi till den lilla bergsbyn i västra Italien.
Anette

6 Ditte:

Så skönt för er med semester. Förstår att den verkligen är efterlängtad.
Och mycket packning spm ska med.
Så trist med dina bett. Kan känna igen mig för jag är också omtyckt av insekter och tämligen allergisk. Inte minst mot getingar.
Hoppas innerligt betten går tillbaka men vänta inte med att söka läkare.
Vackra dagar hemma betyder ju mycket och skönt att det också blev några sådana nu.
Ha det så bra du kan.

Svar: Min fula ankel ser betydligt bättre ut. Hydocortison har hjälpt till på det som förmodligen var allergiskt. Troligtvis orsakat av någon växt. Jag har alltid haft pollenallergi och reagerat överdrivet på insektsbett men inte fått någon sån här reaktion tidigare.
Anette

7 Ama de casa:

Hoppas att ni får en riktigt härlig och glad midsommarafton idag! :-)

Kommentera här: