Jämmer och elände

Så himla trist och bedrövligt det är nu.
 
 
Det är svårt att hitta på något att roa sig med, man får ju liksom inte göra något som är kul.
Jag saknar mitt liv.
Egentligen ska jag inte klaga, mina uppoffringar är små i det stora hela. Ingen i min närhet, bortsett från kollegor, har drabbats av viruset. De arbetskamrater som varit och är sjuka har klarat sig bra även om vissa mått riktigt dåligt.
Vänner, familj och släkt är lyckligtvis förskonade.
 
Man känner sig ändå  lite som en fånge.
 
Visst, jag går till jobbet varje dag, många människor lämnar ju inte sitt hem utan jobbar hemma.
Att behöva fysiskt närvara på sin arbetsplats har ändå de fördelar att man träffar folk. För egen del kollegor (både på pandemiavdelningen och min egen arbetsplats på mottagningen) och patienter. Nackdelen är förstås risken att förr eller senare drabbas av Covid.
Nu är tyvärr många av mina kollegor sjuka av det bedrövliga viruset och frågan är hur länge jag kommer att klara mig.
 
Nåja, det är bara att rätta in sig i ledet, vänta och förlita sig på att man har tur.
 
Idag har jag fått min första vaccinationsinjektion och det var faktiskt ljust när jag gick från jobbet kl 16.15 :)
Allt är inte mörkt och tråkigt men det är lite svårt att se några  glädjeämnen för tillfället.
Det kommer att bli bra, snart. Nu måste vi bara hålla ut!!
 

Kommentarer:

1 Emma, Sol som sol? :

Ja, just nu är det mucket. Tittade på mitt schema och såg att de klämt in TVÅ 7-dagarspass kommande månad. Nänänänänä... Inte ok. Så i morgon på min lediga dag måste jag ta itu med det. Suck liksom.

Ja, det känns som att smittan börjar krypa närmare. Min brorsons fästmö var smittad, min hyresväd lika så samt elever i sonens skola.

Glad om jag slipper vaccinationer. Bra grej, visst. Men har svininfluensavaccinationen i skallen. Såååå tacksam att vi aldrig lät vaccinera sonen för det. En väns barn drabbdes av narkolepsi, en av bikverkningarna. Det är inte alltid så lätta beslut att ta, alla gånger, faktiskt. Särskilt inte när det gäller dem som har nästan hela livet framför sig.

Svar: Jag är i grunden för vaccinationer men har aldrig tagit något influensavaccin, har heller aldrig haft influensa.Det här vaccinet har ju tagits fram i rekordfart och är dessutom är det en ny typ av vaccin. Så klart ska man tänka efter och göra det som känns rätt för en själv.
Jag tyckte mig inte ha något annat val så som det här har utvecklat sig och med mitt jobb.
På något sätt måste vi få stopp på viruset.
Anette

2 Ama de casa:

Visst är det ett oerhört jobbigt läge. Här har dom stängt alla restauranger och barer igen för minst 14 dagar och jag tycker väldigt synd om alla i den branschen. Fast dom får åtminstone sälja take away. Ännu så länge...
Vi har en vän som eventuellt har drabbats av covid, han väntar på provsvar. Smittan sprids mer och mer även i vår region som tidigare har varit tämligen lindrigt drabbad.

Det är ju "bara" att hålla ut och hålla avstånd. Det MÅSTE bli en ljusning snart!

Skönt att du har fått din första vaccindos, det känns som dom har rätt prioritering i turordningen där hos er.

Svar: Det gjordes en omprioritering helt nyligen. Regionen insåg att personalen måste vara frisk om vården ska kunna fortgå. Igår började man därför vaccinera vissa i personalgruppen, jag halkade nog med för att jag har många arbetspass på covidavdelningen de kommande fem veckorna.Om 20 dagar får jag nästa dos och 7 dagar senare ska hjag ha ett 94%-igt skydd.
Anette

3 Anonym:

Har du känt av några biverkningar?

Svar: Nja, det är inte mycket. Idag, dagen efter, har jag varit lite stel och haft en aning ont i muskeln där jag fick injektionen. Trött är jag också men det är man väl en fredag, efter fullbordad arbetsvecka, och när livet inte är så himla kul.Så egentligen är svaret NEJ, inga biverkningar, ännu i alla fall.
Ha det gott 😀
Anette

4 Lena i Wales och Spanien:

Vad skönt att du fått vaccinet! Måste kännas som en lättnad. Nu måste väl chansen för att drabbas minska?!
Så hemskt att så många runt dig har drabbats, ni som är där för att hjälpa andra. Jag känner med dig och de runt dig som jobbar så hårt för andra! Önskar att många fler kände som jag gör och tog det försiktigare. Det är svårt att totalt skydda sig, men har svårt för alla de som bara skiter i det och tänker på sig själva. Alla kan drabbas av denna smitta, men jag tänker så mycket på er som ska behöva lida om jag gjorde dumma saker.
Har haft tandvärk och varit hos tandläkare, akut, och ska dra en tand nästa vecka. Är så rädd för den miljön i smittotider och hoppas att jag klarar mig och att jag inte ger någon annan smittan. Jag som vanligtvis inte träffar någon varken ute eller inne och så måste jag utsätta mig i alla fall, men så är det.
Många som har det svårt och saknar sociala kontakter. Jag klarar mig bra med kontakter över nätet, fast längtar enormt efter barnbarnen förstås.
Tack för allt du och dina kollegor gör för andra och trevlig helg!

5 Veiken:

Grattis till första sprutan! Ett litet myrsteg på väg mot ett någorlunda vanligt liv. Vi sitter där vi sitter, men försöker göra det bästa av eländet.
Vi ska inte klaga. Vi har bil så visst kan vi göra utflykter, men vi kan inte göra som vi vill!
Nu gäller det att hålla ut för oss allihop!

6 Biggeros:

Ja jag tycker att prioriteringen är bra pga att ni sjukvårdspersonal och usk inom omsorgen ska vårda de sjuka. Skönt att du har fått den första sprutan!
Visst ör det tråkigt och eländigt med denna pandemi men vi måste se ett ljus snarr i allt mörker. Jag har en svägerska med partner och barn som har haft covid 19 och vänner som har kkarat sig bra relativt bra. Var rädd om dig och gör ett hjältedåd i dessa tider!!

7 Ditte:

Skönt att ni blir vaccinerade för er utsatthet är ju stor. Ni borde ju vara de första att prioriteras. Är ju helt nödvändigt. Dottern som jobbar inom vården har nu fått sin andra spruta och det är skönt för då kan vi ses lite närmare än det vi gjort. Och när vi nu setts har det varit utomhus.
Lyckligtvis känner jag ingen som blivit smittad men man vet ju inte. jag är ute mycket och träffar vänner ute och livet kan ju inte helt upphöra.
Har ju fördelen här att kunna ta båten om jag ska iväg och det fungerar bra. Ibland blir det buss när det är utanför rusningstrafik, Fungerar bra och nästan alla har munskydd även utanför rusningstid.
Men visst är begränsningarna tärande och man känner sig som en fånge. Men jämfört med andra länder så är det ju helt ok. Spanien nu har dragit åt rejält och det behövdes ju.
Och vi lever på hoppet om att tillvaron återgår till lite mer vanlig. Visst gör vi?

Kommentera här: