En dag på udden

I lördags tog Evelina med oss på en vacker vandring, vi gick utmed kusten runt Cap Ferrat.
Vår äldsta dotter bodde i Nice under ett år och har bra tips på utflykter längs den franska östkusten, rivieran.
Cap Ferrat ligger mellan Nice och Monte Carlo och var, som alla de pittoreska byarna längs kusten, från början ett tillhåll för fiskare.
Numera (sedan mitten av 1800-talet) bebos udden av kändisar och extremt rika människor.
Att bara ta sig hit är under sommartid en bedrift, massor av turister vill försöka få en skymt av världens dyraste villor. Palatsen eller villorna är dock svåra att se då de göms bakom höga häckar, stängsel och grindar.
 
Vår tanke var nu inte att kolla in alla tjusiga hus utan att promenera längs kusten.
Så här års är det lätt att hitta parkering och få plats på bra restauranger. Man slipper dessutom all trängsel och behöver inte svettas trots kuperad vandring.
 
(null)
Vi började vår promenad vid fyren, så långt sydväst ut på udden man kan komma.
Vi gick längs södra delen och vidare på östra sidan.
 
(null)
 
Den östra kustremsan är klippig och karg närmast vattnet men promenaden är lätt eftersom leden av sten är välgjord.
Väldigt vackert även i slutet av november.
 
Vi stannade till i hamnen, Saint Jean, och åt en god lunch.

En hel del båtar låg fortfarande och guppade stilla vid kajen.
 
Efter maten genade vi över udden och gick ner vid en av badstränderna som finns på udden.
Härifrån kunde vi fortsätta gå längs uddens västra sida.
 
På den här sidan är promenaden mer kuperad, stigen sämre men mer grönskande.
Även här krävs bra trappor för att ta sig ner till vattnet.
 
(null)
Här ser ni en man som ser ut att vilja flaxa iväg, kanske trodde han att platån var nån sorts landningsbana.
 
(null)
Längs med hela vandringen finns vackra stentrappor som tar en ner till vattnet.
 
(null)
Det här är leden som går runt Cap Ferrat.
En promenad jag verkligen kan rekommendera om ni händelsevis befinner er på den franska östkusten. Kvinnan som gjort kartan har även märkt ut de dyraste och mest berömda villorna, fyren och det överdådiga hotellet.

Det här var förstås varken första eller sista gången vi gjorde en utflykt hit. Vi har badat på Paloma Beach några gånger, lyxigt värre och så var vi HÄR för några år sedan. 

Den här suddiga bilden tog jag från flygplanet (genom en smutsig ruta) på väg hem. Visst ser ni att det är Cap Ferrat, trots usel bild?
 
Vi är tillbaka i Sverige igen. Igår jobbade jag som vanligt men idag är jag hemma och väntar på provsvar.
Enligt de nya rekommendationerna från folkhälsomyndigheten ska alla som varit utanför Norden testa sig för Covid. 
Det här bestämdes igåreftermiddag så vi får hålla tummarna för att mitt provsvar är negativt eftersom jag redan hunnit träffa både medresenärer, kollegor och patienter. Lyckligtvis mår jag prima.
Fortsättning följer........
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Malin :

Det var en fin rundtur på udden.
Jag har aldrig varit där men skulle vilja.
Håller tummarna för att du får ett negativt provsvar och håller dig frisk.

Svar: Ja, det var en härlig vandring med vackra vyer.
Jag håller också tummarna och hoppas att svaret kommer snabbt. 🤗
Anette

2 Lena i Wales och Spanien:

Vilken fin vandring och vid rätt årstid. Kan tänka mig där sommartid, nej inget för mig.
Hoppas verkligen testet går bra, men du är ju sprutad så det borde inte var någon fara.
Ha det bra!

Svar: Det är den här nya virusvarianten som oroar. Jag är förvisso dubbelvaccinerad men nu var det ju länge sedan jag fick min första dos.
Förhoppningsvis är allt ok.
Hur länge stannar du i Sverige?
Ha det fint.
Anette

3 Ama de casa:

Vilken vacker vandringsled! Fast trappan ned mot vattnet såg lite läskig ut, ett räcke hade inte varit fel om man så säger...

Välkomna till Sverige igen - håller tummarna för braiga testsvar!

Svar: Provsvaret var som väntat negativt, dvs ej påvisbart. Svaret kom redan efter några timmar så husarresten blev väldigt kort.
Anette

Kommentera här: